Berlingske Business

Tøm traileren på 90 sekunder

Lad conveyor-båndet i fabrikken fortsætte ud til portene og lad en lastbilstrailer med et lignende rullende alu-gulv bakke

op til porten, så tager det 90 sekunder at tømme eller fylde lastbilen - helt. Med andre ord er hastigheden otte meter

i sekundet.



Det er hollandske Cargo



Floor, der har udviklet systemet CargoMatic, som bygger på et indkapslet kædesystem

i forbindelse med aluminiumslameller. Derved undgår man smørelse på eventuelle fødevarer samt korrodering

af aluminiumslamellerne, hvis de ville komme i forbindelse med stålkæderne. Normalt er det, at traileren er opdelt i fire

baner, hvilket betyder en nyttelast på op til 35 tons.

Hos Cheminova

CargoMatic er herhjemme p.t. kun installeret

hos Cheminova i Harboøre i Vestjylland. Her har man haft systemet i ca. fire år - indbygget i to trailere, og der planlægges

indretning af endnu en trailer.



- Vi overvejer tillige at udbygge systemet, så vi kan læsse vores trailere automatisk

via et rullebånd i tapperiet henholdsvis lageret. I dag bruger vi



trucks. Trailerne kører kun internt - nemlig

de knap 500 meter til lageret, men de opfylder vores behov, hvor vi før ofte kørte med truck hele vejen, siger Claus

Damgaard, Cheminova.



Hos Cheminova er det ofte følsomt gods, der er pakket i papemballager. Takket været trailerne

kan man køre mellem tapperi og lager i al slags vejr - uden at beskadige produkterne.

Reduktion i ventetid

Hos de

fleste CargoMatic-kunder i Europa henter gaffeltrucks pallerne ved en slags dockingstation ved portene. Så slipper man for

at køre ombord på traileren og undgår risikoen for skader. Derfor er der også en del bryggerier og glasværker,

der har investeret i systemet, som også betyder en reduktion i ventetider for lastbiler, når trucken er beskæftiget

et andet sted. Her bakker lastbiel selv til porten - og pallerne - eller andre emner - ruller uberørt af menneskehånd

eller rettere af gafler fra en gaffeltrucks ind og ud af traileren.



I dag er der lamelbund i trailerne hos Cheminova, men det

overvejer man at fjerne, så det alene er kæderne, der arbejder.

Problemer

- Vi har ikke behov for at færdes

i trailerne eller bruge løftevogne i trailerne, og så er lamellerne unødvendige, og vi kan samtidig nedbringe omkostningerne,

når vi skal reparere kæderne. Vi havde især i begyndelsen visse problemer med systemet, der ellers er et godt princip.



Det

er store kræfter, der er i gang - ikke mindst ved de sidste paller, hvor man flytter et helt læs. Man skal passe på,

der ikke kommer nogle af pallerne i klemme.



- Derfor overvejer vi også at montere kraftigere kæder. Det gør

vi selv. Vi har lært en del med systemet, og jeg vil nok anbefale fremtidige brugere at få skræddersyet systemet

til deres behov fra begyndelsen, siger Claus Damgaard.

Færre lønudgifter

Lønudgifterne kan også

mindskes, når godset kører ind og ud af sig selv. Har kun lastbilen systemet, kan godset hentes med truck for enden af lastbilen

- uden brug af ramper. Godset ruller selv ud til trucken.



I forbindelse med traileren arbejdes der med PLC-scannere, som fortæller alt

om den aktuelle opgave så som hastighed, pallestørrelse, ventetid, timetæller og eventuelt smøresystem til

kæderne i gulvet. I produktionshallen/lageret findes så en pult med nødvendigt tastatur.



Gulvet i en trailer

med CargoMatic er helt fladt, så også meget aparte størrelser som papirruller o.l. bevæger sig stille og

roligt ind i bilen. Man skal bare sikre sig, at totalhøjden er udnyttet optimalt. Systemet kan monteres i både nye og

brugte trailere, så hele trailerflåden skal ikke udskiftes, hvis man går over til CargoMatic. Systemet drives af

en 5,5 kW el-motor, men kan også fås med et dobbelt 24 volts batteri, der kan oplades under kørslen. Hvis noget

går galt, kan godset også læsses og losses manuelt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen