Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

To af Mærsks containerrivaler slår sig sammen

GERMANY-ECONOMICS-TRANSPORT-HARBOUR
Tyske Hapag-Lloyd bliver det fortsættende selskab efter fusionen med United Arabic Shipping Company (UASC). Foto:

To af Maersk Lines rivaler på de syv verdenshave slår pjalterne sammen. Containerrederierne Hapag-Lloyd og United Arabic Shipping Company (UASC) gennemfører nu den fusion, de har forberedt i de seneste måneder.

Det fortæller de to rederier i en fælles pressemeddelelse mandag morgen.

Tyske Hapag-Lloyd bliver det fortsættende selskab efter fusionen, der løfter det samlede selskab op til det femtestørste rederi i containerbranchen, hvor A.P. Møller-Mærsks Maersk Line sidder på tronen som det største.

- Denne strategiske fusion giver meget mening for begge rederier, da vi kan kombinere UASC's gryende globale tilstedeværelse og unge og højeffektive flåde med Hapag-Lloyd's brede og varierede markedsdækning og stærke kundebase, siger Hapag-Lloyd-direktør Rolf Habben Jansen i meddelelsen.

Cargo ships entering one busiest ports in world Singapore

SYNERGIEFFEKTER OG NY KAPITAL
Han regner med, at fusionen vil give årlige besparelser på 400 mio. dollar på grund af synergieffekter. Det samlede rederi får en flåde på omkring 240 skibe, heriblandt UASC's seks skibe i den absolut megaklasse med en kapacitet på 18.800 tyvefodscontainere (teu) hver.

Efter fusionen får Hapag-Lloyds aktionærer 72 pct. af det nye selskab, mens UASC's tager kontrol over 28 pct. UASC's to største ejere, de statslige investeringsfonde i Qatar og Saudi-Arabien, sidder derfor på henholdsvis 14 pct. og 10 pct. af aktierne.

15BUSUnifeeder-AArhus-firma.jpg

De største aktionærer, som også tæller Hapag-Lloyd-storaktionærer som CSAV, Hamborgs bystyre og Kühne Maritime, har desuden nikket ja til en kapitalindsprøjtning på i alt 400 mio. dollar, så det samlede rederi bedre kan konkurrere i det trængte containermarked, hvor overkapacitet har ført til meget lave fragtrater.

FUSIONER OG OPKØB

Inden fusionen havde Hapag-Lloyd og UASC status som de henholdsvis sjette- og 11.-største containerrederier i branchen. Det nye, samlede rederi får omkring 7 pct. af verdensflåden, hvor Maersk Line til sammenligning har 15,4 pct. ifølge tal fra Alphaliner.

til bm ARKIV business / BNY f Chengdu - Kina

Fusionssnakken har været offentligt kendt siden april og kommer delvis som svar på andre fusioner og omrokeringer i containerbranchen, som har efterladt UASC uden partnere i alliancespillet. Men efter fusionen bliver det nye Hapag-Lloyd det klart største rederi i den planlagte "The Alliance" sammen med Hanjin, K-Line, Mitsui, NYK Line og Yang Ming.

I det hele taget har der været heftig opkøbsaktivitet i branchen i de seneste år. Hapag-Lloyd gennemførte også sidste år købet af chilenske CSAV, mens det franske storrederi er i gang med at købe NOL fra Singapore, og desuden gik de to største kinesiske rederier, Cosco og CSCL, for nylig sammen.
Fusionen skal godkendes på Hapag-Lloyds generalforsamling til august.

N

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen