Berlingske Business
17:42

TIR-sammenbrud truer eksporten til Rusland

OG MADS KRONBORGFra 25. december kl. 01.00 bliver TIR-systemet suspenderet i Rusland. Det sker efter, at forhandlingerne mellem den

internationale transportorganisation IRU og de russiske toldmyndigheder er gået i hårdknude. Dermed bliver det blandt

andet meget vanskeligt at indføre danske varer til Rusland. Reelt risikerer Danmarks milliard-store eksport til at Rusland

at gå i stå.



- Ophøret af TIR-garantien vil få meget store konsekvenser for import og eksport til og

fra Rusland. I sagens natur vil virkningerne være særdeles mærkbare for mange transportører og eksportører,

herunder mange danske virksomheder, siger DTL''s ordførende direktør Michael Svane.



I princippet må vognmandsforretninger/afskibere

selv betale forsikringspræmier i forbindelse med forsendelser - og det bliver med tanke på de russiske forhold dyrt. DTL

har modtaget flere henvendelser fra medlemmer, der er usikre på omfanget af problemerne. Samme spørgsmål har Danmarks

Eksportråd modtager fra bekymrede virksomheder.



- Der har blandt andet været spurgt, om der fortsat kan eksporteres

til Hviderusland, som er i toldunion med Rusland. Men Hviderusland er ikke berørt af krisen, så der er ingen problemer,

siger Viggo Valentin Hansen, konsulent i Danmarks Eksportråd.



Han ser ingen umiddelbar løsning på problemet

og opfordrer folk til at sætte sig ind i de russiske toldregler, der er berygtede for at være meget rigide.











Hård

atmosfære

Forhandlingerne mellem IRU''s generalsekretær Martin Marmy og de russiske myndigheder har stået på

i Moskva fra 5. til 8. december i en meget hård atmosfære.



Forhandlingerne led endeligt skibbrud i forgårs,

og det har fået forsikringsordningen bag TIR-garantikæden til at meddele, at forsikringsdækningen af hele TIR-systemet

suspenderes.



Det betyder, at der fra samme tidspunkt ikke længere vil være TIR-garantier ved transporter på

russisk territorium, ligesom russiske transporter til andre lande ikke længere vil kunne ske på grundlag af TIR-systemet.











Ugyldige

carneter

På baggrund af suspensionen af TIR-garantierne har DTL netop modtaget et sæt retningslinjer fra den internationale

transportorganisation IRU, som beskriver situationen, forholdsreglerne og konsekvenserne.



De samme retningslinjer er sendt til

den russiske garantiorganisation ASMAP og de russiske toldmyndigheder samt alle garantiorganisationer og alle TIR-lande. Ved suspensionen

anmodes IRU om at indstille udstedelsen af TIR-carneter til ASMAP, som så ikke længere er autoriseret til at udstede TIR-carneter

til transportører etableret i Rusland eller i andre lande i henhold til gældende procedurer. Udstedes carneter alligevel,

er de ugyldige.



Alle andre TIR-carneter udstedt af andre IRU garantiorganisationer (herunder DTL) forbliver dækket af forsikringsordningen

- med undtagelse af russisk territorium, hvor alle transporter under TIR-systemet bliver suspenderet.



Har en dansk vognmand russisk

registrerede biler, kan de ikke bruge TIR-carneter, som er dækket af forsikringsordningen - hverken i Rusland eller i andre

lande. Danmark eksporterer ifølge Radioavisen for ca. fem mia. kr. om året - alene de to mia. er landbrugsprodukter.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen