Berlingske Business

Tidligere minister ind i lufthavns-bestyrelse

Tidligere transportminister Flemming Hansen skal navigere ny lavpristerminal sikkert ud af startblokken.

Med seks års erfaring som transportminister må det siges at være en kapacitet på transportområdet, at tidligere transportminister Flemming Hansen fra årsskiftet træder ind i bestyrelsen for Terminal A – Københavns lufthavns nye lavpristerminal.

Terminalen skal skabe konkurrence i Københavns Lufthavn, så det bliver hurtigere, enklere og billigere for passagerer og flyselskaber at benytte lufthavnen.

Terminal A lancerede den 24. juni 2008 et projekt, der skal skabe fri konkurrence og gøre op med Københavns Lufthavne A/S’ mangeårige monopol på området. Københavns Lufthavne A/S har i første omgang dog sagt nej til konkurrence ved at afvise at udleje det nødvendige og ledige areal til Terminal A.

Konkurrencemyndighederne undersøger derfor i øjeblikket om Københavns Lufthavne A/S hermed har handlet i strid med konkurrenceretten og i givet fald har pligt til at acceptere konkurrence på området.

”For at indfri visionerne har København brug for konkurrence på området i form af terminal A og et bredt samarbejde, og vi kunne ikke tænke på nogen større kapacitet end Flemming Hansen til at styrke bestyrelsesarbejdet, siger bestyrelsesformand Torben Thyregod.

Flemming Hansen mener, at nøglen til fremtidens vækst i lufthavnen er en sund og reel konkurrence kombineret med et bredt samarbejde mellem såvel myndigheder, terminaloperatører, lufthavn, flyselskaber og interesseorganisationer.

”Her ser jeg Terminal A’s nytænkning som et nødvendigt skridt i den rigtige retning, fordi projektet imødekommer passager- og flyselskabsønsker på helt essentielle områder, siger Flemming Hansen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen