Berlingske Business
17:42

Tidligere medarbejdere står frem: Så hårdt presser DSB Havarikommissionen

Billede
Havarikommissionen føler sig presset af DSB, der stiller spørgsmål ved kommissionens arbejde. Arkivfoto: Malte Kristiansen

Statens uafhængige vagthund inden for fly- og togsikkerhed, Havarikommissionen, er under et hårdt pres fra DSB. Det siger både en tidligere ansat i Havari-kommissionen og den forhenværende sikkerhedschef i DSB efter sag om den stærkt forsinkede rapport efter en dramatisk togulykke på Vejle Station.

»Havarikommissionen er uafhængig af alle parter inden for transportsektoren. Derfor kan vi levere fuldstændigt objektive undersøgelser.«

Sådan præsenterer statens vagthund inden for tog- og flysikkerhed sig selv.

Men tidligere havariinspektør Søren Groth og tidligere sikkerhedschef hos DSB Thomas Albøg Olsen er ikke i tvivl om, at den uafhængige sikkerhedsvagthund er under et hårdt pres fra DSB i en betændt sag om en stærkt forsinket rapport fra en ulykke i Vejle. I februar 2013 sad en dengang 20-årig kvindes arm fast i dørene på et kørende IC3-tog. Hun slap med livet, men har stadig mén efter ulykken.

»Kan vi danskere stole på, at Havarikommissionen er vores vagthund, når det gælder sikkerhed i tog. Nej, det kan vi ikke,« siger Thomas Albøg Olsen.

Mandag - Vejle-ulykken

Som tidligere sikkerhedschef i DSB har han ikke meget fidus til Havarikommissionens ­uafhængighed, fordi kommissionen er underlagt Transportministeriet, som samtidig er ene­aktionær i den selvstændige, offentlige virksomhed DSB.

»Havarikommissionen afgiver formelt sin rapport og sine sikkerhedsanbefalinger til Trafikstyrelsen. Styrelsen stiller så krav om bedre sikkerhed til DSB, hvis Trafikstyrelsen ellers er enig med Havarikommissionen om sikkerhedsanbefalingerne. Trafikstyrelsen har ansvaret for jernbanesikkerheden i Danmark, men styrelsen refererer ligesom Havarikommissionen til transportministeren og hele regeringsapparatet. Det svarer til, at Rigsrevisionen refererede til Finansministeriet og ikke til Folketinget,« mener Thomas Albøg ­Olsen.

Søren Groth, der var ansat i Havarikommissionen frem til 2014, er ikke i tvivl om, hvorfor rapporten er blevet forsinket:

»Det skyldes pres fra DSB,« siger han.

Reaktionerne fra Søren Groth og Thomas Albøg Olsen kommer efter, at Berlingske mandag kunne afsløre, at en ulykkesrapport om et uheld i Vejle er blevet stærkt forsinket. Det skyldes bl.a. voldsom kritik fra DSB, der var meget utilfreds med de første konklusioner fra Havarikommissionen om ulykken, hvor den unge kvinde på vej hjem fra en bytur fik armen i klemme i toget, der begyndte at køre.

Dansk Jernbaneforbund, der organiserer de ansatte i DSB, vurderer også, at Havarikommissionen bliver presset, men både Havarikommissionen og DSB afviser, at forsinkelsen i Vejle-sagen skyldes noget pres fra DSB.

Billede

Sprængfarlig kritik

De kraftige protester fra DSB over den foreløbige rapport fra Vejle-uheldet skyldes bl.a., at rapporten sætter spørgsmålstegn ved sikkerheden i enmandsbetjente tog, hvor lokomotivføreren på én gang skal kontrollere, at alle passagerer er sikkert om bord på toget, og samtidig skal sætte toget i gang. Netop kritik af enmandsbetjente tog er sprængfarligt for DSB, som på flere togstrækninger har indført enmandsbetjente tog og derved sparet den togfører væk, der tidligere tjekkede dørene.

»Havarikommissionens ledelse viger til­bage fra at genere DSB. Det koster jo penge at genindføre tomandsbetjente tog eller installere en sikker og effektiv lukkemekanisme omkring dørene,« siger tidligere havariinspektør Søren Groth, der oprindeligt selv blev sat på Vejle-sagen i 2013 sammen med en kollega i Havarikommissionen. Han blev afskediget på grund af samarbejdsvanskeligheder i 2014, inden rapporten om Vejle-sagen var færdig.

Mange opgaver til lokomotivføreren

Samme melding om forholdet mellem Havarikommissionen og DSB kommer fra Thomas Albøg Olsen:

»Der er næppe tvivl om, at Havarikommissionen er under pres fra DSB. Når først Havarikommissionen har publiceret en rapport, som anbefaler, at DSB gør noget ved sikkerheden, så bliver rapporten læst af offentligheden – politikere, presse og andre, som så forlanger, at Trafikstyrelsen og DSB gør noget ved problemerne,« siger Thomas Albøg Olsen, der blev afskediget fra jobbet som sikkerhedschef i DSB i 2010.

Mandag - Vejle-ulykken

Toget, som afgik fra Vejle mod Aarhus en tidlig morgen i februar 2013, kørte således på en énmandsbetjent strækning. Eneste DSB-ansatte om bord var lokomotivføreren, som skal tjekke, at alle passagerer kommer sikkert ind og ud, og at ingen sidder i klemme – og samtidig har ansvaret for at overholde køreplanen og sætte det op til 60 meter lange tog i gang til tiden.

Sikkerhedschef i DSB Carsten Dam Sønderbo-Jacobsen forsikrer om, at DSB tager sikkerhed og tryghed for passagerer enormt alvorligt: »Hver gang, der sker en alvorlig hændelse, undersøger vi selv sagen til bunds. Efter Vejle-sagen skærpede vi den samlede efterkontrol af afgangsproceduren,« siger han.

Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) har ikke ønsket at kommentere Vejle-sagen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen