Berlingske Business

Tidligere chefingeniør for Volkswagen anholdt i bilskandale

AUDI
Volkswagen Gorup ejer blandt andet VW, Audi, Porsche, Bentley og Bugatti. Her ses Audis hovedkvarter i Ingolstadt i Tyskland. Foto:

Den tidligere chef for motorudviklingen i Volkswagen, Wolfgang Hatz, er anholdt i forbindelse med efterforskningen af den tyske bilproducents snyd med partikelfiltrene i dieselbiler.

Efterforskningen af Volkwagens AGs snyd med software, som styrer udledningen af miljøskadelige stoffer i deres dieselbiler, har taget endnu en drejning.

Onsdag anholdte tysk politi maskiningeniøren Wolfgang Hatz, som var chef for udviklingen af bilmotorerne hos Audi, der er ejet af Volkswagen Group, på det tidspunkt, hvor den ulovlige software med stor sandsynlighed blev installeret i en række dieselmotorer.

Den tyske maskiningeniør blev torsdag stillet for en dommer og er nu varetægtsfængslet. Det oplyser kilder tæt på forløbet til Washington Post.

Tysk politi vil ikke identificere Wolfgang Hatz, men bekræfter over for det amerikanske medie, at en person blev arresteret onsdag i forbindelse med en undersøgelse af Audis rolle i emissionsskandalen.

Det er den mest højtstående medarbejder, der indtil videre er blevet arresteret i emissionsskandalen, hvor den tyske bilmastodont Volkswagen blev taget i at installere software i flere millioner biler, som kunne opfange, hvornår bilen blev testet og kunstigt sænke udledningen af skadelige stoffer, når det skete.

Tysk

Sagen begyndte i 2015, da de amerikanske miljømyndigheder opdagede, at Volkswagen havde installeret snydemekanismen i deres biler. I USA er otte personer blevet tiltalt i sagen, en person har allerede fået en dom på 40 måneders fængsel og en anden person i øjeblikket fængslet, mens vedkommende afventer sin dom fra fængslet.

Ved udgangen af 2016 erkendte Volkswagen sig skyldig i at have fusket med filtrene, og betalte næsten 25 milliarder dollar i bøder og kompensation til forbrugerne.

Volkswagen Group ejer blandt andet bilmærkerne Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, SEAT, Škoda Auto og Volkswagen.

Skandalen har bredt sig til resten af den tyske bilindustri. Blandt andet har Mercedes-ejeren Daimler tilbudt at give tre millioner biler en overhaling for at begrænse udledningen af skadelige stoffer. Til sammenligning er der i alt 2,5 millioner biler registreret på de danske veje.



På trods af, at de tyske undersøgelse har været undervejs i to år, har myndighederne indtil videre kun rejst anklager mod to personer. Men anklagerne i Braunschweig har sagt, at de efterforsker næsten 50 personer, som kan have en forbindelse til skandalen.

Men det har ikke påvirket det tyske bilsalg. I 2016 slog både Volkswagen, BMW og Daimler deres omsætningsrekord.

VOLKSWAGEN-AGM/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen