Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Test af årets varebil

Der er plads til otte europaller i baggagerummet på Fiorino.
Foto: Carsten Teiner

Fiats minivarebil Fiorino kan efterhånden fås i mange variationer. Læs testen af den kvikke varebil her.

Årets varebil 2009 er en herlig bil. Fiat Fiorino kan efterhånden fås i rigtig mange udgaver, og endnu flere er på vej. Senest er det blevet til én med automatiseret gearskift, Comfortmatic, som også kan køres manuelt, så her kan alle få deres lyst styret.

Den er måske lidt træg i afsættet, hvis man selv er træg med højrefoden, men hvis man smækker til den, er den ganske kvik. Med manuelt skift, følger den de fleste biler i bybilledet.

Vil man cruise, kan man trykke »E« og economy, men det kan kun gøres i automatic. Men så går det heller ikke så stærkt – på den anden side er det fint til bykørsel. Man kan til tider være for hurtig i valg af gear, og så må man lige prøve igen, før det rette gear er parat.

Ideel til små opgaver

Den fikse bil, der har haft chefdesigner ved Fiats Centro Stile Peter Jansen som pennefører, er en herlig transporter til små opgaver i byerne. Man sidder som sædvanlig godt – og højt – bag rattet, og testbilen havde foldbart passagersæde, hvor bagsædet af ryggen kan bruges som bord.

Man sidder godt bag rattet, der kan indstilles i både højde- og længderetning. Den højt placerede gearvælger i midterkonsollen er let at nå. På vejen kunne man måske ønske sig lidt større sidespejle, og den lille akselafstand betyder, at den er lidt urolig i affjedringen på ujævn vej.

Sikkerhedsmæssigt er Fiorino suveræn med ESC-stabilitetssystem som standard, og så kommer der også ASR- antispinsystem. Plusser får den også for handskerumslås og 12 volts strømudtag mellem forsæderne. Bilen har også dobbelt airbag – og tågelys for og bag.

Otte europaller

Som andre Fiorino-modeller har den nærmest kvadratisk varerum, som rummer otte tomme europaller. Er man ude med læs, er der seks fastgørelseskroge i varerummet, og bagdøren åbner 180 grader. Den laster kun 603 kg, men det er nok for en bybil til mindre opgaver. Påhængsvogn klarer 600 kg. Fiorino er udviklet som varebil i samarbejde med PSA (Peugeot/Citroën) og bygges i Tyrkiet.

Senest er den også kommet i personbilsudgave med navnet Qubo – med lidt mere luksusudstyr så som læderrat, MP3-afspiller. Instrumentbræt med alu-look, 15 tommer fælge, sædevarme og tre rækker med vinduer. Et plus er skydedøre i begge sider i Qubo. Det skal bestilles i Fiorino. Med 50 procent afgift er det muligt at få sideruder i sin Fiorino uden merafgift. Man kan også bestille Qubo som van og få bedre udsyn.

Bilen kan alene fås med 1,3 jtd-dieselmotor, som på papiret går 22,2 km/l, men kører man lidt frisk til, opnår man ikke så pæne tal. Hos FDM nåede man kun 15 km/l. CO2- udledningen opgives til 116 gram CO2 pr. km. Et minus er dog, at partikelfilter ikke er standardudstyr – endnu. Ekstraprisen er 3.000 kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen