Berlingske Business
17:42

Teslas autopilot under mistanke for endnu en ulykke i USA

TESLA-
Foto:

De amerikanske trafikmyndigheder undersøger endnu en Tesla-ulykke for at finde ud af, om autopiloten er årsagen. Spørgsmålet om, hvorvidt begejstringen for selvkørende biler har overhalet teknologiens formåen, rejser sig i amerikanske medier.

Et trafikulykke med en Tesla Model X, en SUV, i Pennsylvania 1. juli bliver nu undersøgt ekstra grundigt af den amerikanske trafikmyndighed, The National Highway Traffic Safety Administration.

Det skriver The Wall Street Journal og det tyske Handelsblatt.

Myndighederne indsamler ifølge The Wall Street Journal infomationer for Tesla, politiet og Teslaens chauffør for at afgøre, hvorvidt Teslaens autopilot var involveret i ulykken. Tesla mener ikke, at noget indikerer at autopiloten er årsagen.

Galleriejer i ulykke

Ulykken skete, da Teslaen ramte et autoværn og efterfølgende kørte ind i en betonbarriere og væltede om på taget på en motorvej. Føreren, en galleriejer fra Detroit-området, og passageren, som var galleriejerens søn, overlevede ulykken. Ifølge Detroit Free Press oplyste føreren efterfølgende til politiet, at han havde kørt med autopilot på ulykkestidspunktet. Hverken Detroit Free Press eller Wall Street Journal har dog kunnet komme i kontakt med føreren og få oplysningerne bekræftet.

I sidste uge kom det frem, at de amerikanske trafikmyndigheder havde indledt en formel efterforskning af en ulykke i maj, hvor føreren af en Tesla S blev dræbt, da bilen kolliderede med en lastvogn, mens autopiloten var slået til.

Pix: Tesla

Ødelagt antenne giver ingen informationer

Tesla oplyser ifølge Wall Street Journal, at virksomheden ikke har modtaget oplysninger, der viser, at autopiloten skulle være tilsluttet, da ulykken skete, men oplyser samtidig, at det ikke har været muligt for selskabet at komme i kontakt med føreren af Teslaen, lige som det ikke har været muligt at modtage data om bilen før ulykken, muligvis fordi antennen har været beskadiget.

»Vi modtog en automatisk besked fra det pågældende køretøj 1. juli, som indikerede, at airbag-udløsning, men logs med detaljerede informationer om køretøjets tilstand blev aldrig modtaget,« hedder det i en udtalelse fra Tesla.

En autopilot ser ikke alt

Ifølge Wall Street Journal er det imidletid ikke kun de to omtalte ulykker, der måske kan sættes i forbindelse med brugen af autopilot i en Tesla. Avisen har talt med flere Tesla-ejere, som kan fortælle om ulykker og uheldig episoder i forbindelse med brugen af autopiloten.

En Tesla-ejer fortæller om en ulykke på hovedvejen Interstate 66 i Virginia, hvor han havde slået autopiloten til, men ikke blev advaret i tide om en holdende lastbil i vejsiden og kørte ind i den. Han slap uskadt, men bilen blev totalskadet.

tesla-claus

Efter at have gennemgået logfilen fra bilen meddelte Tesla, at ulykken var hans egen skyld blandt andet med henvisning til, at der i bilens manual står, at autopiloten ikke kan opdage alle genstande, og måske ikke bremser eller nedsætter farten ved holdende køretøjer.

Yderligere to ejere har ifølge Wall Street Journal haft lignende oplevelser, mens andre brugere af autopiloten fortælle, at den fungerede så godt, at det lullede dem i potentielt farlige situationer, herunder at falde i søvn bag rattet, så bilen kørte ind i områder med vejarbejde.

Begejstring større end teknologisk formåen

Den amerikanske erhvervsavis har talt med Tesla-kørere og ingeniører og konkluderer på den baggrund, at »begejstringen for føreløs kørsel lader til at have overhalet teknologiens formåen, hvilket fører til øget bekymring for trafiksikkerheden.«

»Folk har overdrevent tillid til den (autopiloten, red.) efter min mening. De tror, den kan lave magsiske ting, men den kan ikke gøre noget ud over, hvad dens sensor fortæller den,« siger Jason Hughes til den amerikanske finansavis.

SOLARCITY-M&A/TESLA

Han er computerprogrammør og bruge autopilotsystemet i sin Tesla omkring 90 pct. af tiden.

En talsmand for Tesla siger til Wall Street Journal, at omkring 70.000 biler verden over, nu er udstyret med Teslas autopilot, Der har har været adskillige ikke dødelige ulykker siden autopiloten blev lanceret sidste år, men ulykkesfrekvensen for Teslaer med autopilot er langt lavede end for dem, der ikke har teknologien.

Tesla i modvind

Argumentet med, at autopiloter gør langt mere gavn end skade, hev Teslas ejer, Elon Musk, også frem, da erhvervsmagasinet Fortune bragte en artikel, der problematiserer, at Tesla ikke informerede aktiemarkedet om den dødelige ulykke i Florida.

Tesla-model tiltrækker rekordmange bestillinger

Ulykken fandt sted 7. maj, og Tesla informere straks trafikmyndighederne. Til gengæld var Tesla tavs overfor investorerne, da virksomheden 11 dage senere gennemførte en aktieemission på to millarder dollar.

Musk: Lav nu den skide udregning

Som svar på spørgsmål fra Fortunes journalist svarer en tydelig irriteret Elon Musk i en mailkorrespondance, at han ikke mener, at den dødelige ulykke ikke er væsentligt for Teslas værdi.

»Ja, hvis nogen gad regne det ud (hvad du tydeligvis ikke gør) ville de indse, at af de mere end én million dødsfald i bilulykker om året verden over, ville cirka en halv million mennesker være blevet reddet, hvis Teslas autopilot var universelt tilgængelig. Brug venligst fem minutter på at lave den skide udregning, inden du skrive en artikel, der vildleder offentligheden,« skriver Elon Musk ifølge Fortune.

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen