Berlingske Business

Tesla var millimeter fra at blive solgt til Google

Tesla
Tesla-grundlægger Elon Musk var kun et mulehår fra at sælge elbilsfirmaet i 2013. AFP PHOTO/Mark Ralston/Scanpix. Foto:

I 2013 var Elon Musk meget tæt på at sælge elbilsfirmaet Tesla, og Google skulle være køberen, afslører ny bog om Tesla-ejeren.

I 2013 var Tesla på kanten af konkurs. Ingen gad købe elbilsmodellen Tesla S, og ejeren Elon Musk var tiltagende frustreret over sin virksomhed. Han kontaktede sin ven Larry Page i Google, og efter et stykke tid var en handel, der ville have rystet erhvervsverdenen, på vej.

28BBMmusk1.jpg

Det afslører finansjournalisten Ashlee Vance i ny bog om Teslaejeren, Elon Musk.

Bogen fortæller om det spil, der foregik i Tesla i 2013, hvor firmaet havde umåde svært med at få afsat elbiler. Elon Musk var på det tidspunkt nødt til at se på alternative løsninger, da salget svigtede, og nye opdateringer på bilerne ikke var blevet implementeret. Det skyldtes ifølge tidligere Tesla-ingeniør Ali Javidan mangel på ressourcer.

»Det var enten: Hyr et hold på 50 øjeblikkeligt for at få de ting til at ske, eller implementér tingene så godt, som det er muligt, og så hurtigt, som det kan lade sig gøre,« siger Ali Javidan til Ashlee Vance i det boguddrag, som Bloomberg har offentliggjort.

Ifølge ingeniøren valgte Elon Musk den sidste løsning, og frustrationerne blandt både ansatte, kunder og Elon Musk steg voldsomt over bilerne. de skulle have været tekniske vidunderne, men der var man langt fra. Elon Musk fyrede højt placerede ansatte, ansatte unge ambitiøse til at erstatte dem, og han ansatte i samme forbindelse også tidligere Daimler-chef Jerome Guillen. Det så i første omgang ikke ud til at virke.

Google ville køre elbil

Omkring starten af marts 2013 havde Musk mere eller mindre lukket produktionen af elbiler ned. Der var masser af utilfredse kunder, og Tesla-ejeren så en sidste redning i vennen og Google-chefen Larry Page. I løbet af et par uger var en aftale næsten på plads mellem de to: Google skulle betale cirka 40 milliarder kroner for firmaet, og Musk krævede også, at Google smed godt 35 milliarder kroner i kapital, så Tesla kunne investere i udvidelser af fabrikker.

To andre - og meget betydelige - krav til Google var, at Musk skulle blive som chef for et Google-ejet Tesla i otte år, eller til de fik sendt tredjegenerationselbiler på markedet. Indtil da måtte Google ikke lukke bilproduktionen, krævede Elon Musk. Men så vendte alting på en tallerken.

Teslabusiness

Forhandlinger var i gang, men alt imens Elon Musk var på vej til at sælge sit hjertebarn, gik salget af Tesla model S lige pludselig i gang. De næste uger viste nogle af Elon Musks desperate initiative for at sparke et dødt salg i gang sig at være effektive. Tusinder af biler kørte ud af fabrikkerne til betalende kunder, og det var nok til, at Tesla kunne mønstre et overskud på over 75 millioner kroner for første kvartal.

To uger efter kvartalsresultatet var værdien af Teslas aktier fordoblet, og Tesla havde afbetalt et lån til det amerikanske energiministerium. Katastrofen var afværget, og Google fik et pænt nej tak til at købe.

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen