Berlingske Business

Tesla-topchef varsler opgør med BMW-racer

Musk
Tesla-topchef Elon Musk har med vanlig selvsikkerhed annonceret en ny udgave af elbilproducentens billigste model, som han forventer kan tage kampen op mod en særlig BMW-model. Foto:

Elon Musk har via sin Twitter-konto meddelt, at en ny version af Teslas billigste model med to motorer er undervejs, og han har sat en skydeskive på BMW.

»Sådan cirka magen til BMW M3, men 15 procent hurtigere og med bedre håndtering. Vil slå alt andet i sin klasse på racerbanen.«

Det var den vanligt bombastiske offentliggørelse af en ny variant af Tesla Model 3 fra elbilproducentens topchef Elon Musk på Twitter i den forløbne weekend. Dermed vil han tage kampen op med en af de mest ikoniske bilmodeller i verdenshistorien.

Den første M3 blev lanceret tilbage i 1986, og dengang havde bilen 192 hestekræfter, der på 6,7 sekunder sendte den fra 0-100 km/t, og nåede en topfart på 235 km/t. Siden er ydelsen og farten blot steget. Den seneste model har således 431 hestekræfter, der sender den op til 100 km/t på blot 4,1 sekunder og - hvis man fjerner begrænseren - topper ud på 280 km/t.

Bilmodellen er vidt kendt i bilkredse for at være en af de ultimative køremaskiner, og nu har Elon Musk altså valgt at placere en skydeskive på netop den med en voldsom version af Tesla Model 3.

Heftig opgradering

Bilen vil i den opgraderede version have to motorer, firhjulstræk og en række performance-pakker. Det vil sende bilen fra 0-96 km/t (svarende til 60 miles i times - Elon Musk tænker velsagtens mest på det amerikanske marked, derfor valget af miles frem for kilometer) på blot 3,5 sekunder og nå en topfart på 250 km/t. Bilen vil på én fuld opladning have en rækkevidde på 500 km.

Prisen vil ifølge topchefen lande på 78.000 dollar i USA, hvilket til dagens dollarkurs svarer til 498.000 kroner, og det skulle ligge på niveau med prisen for BMWs M3. Der er endnu ikke sat lanceringsdato på den nye version af modellen.

Model 3-bilen var imødeset med stor spænding, da den blev lanceret i foråret 2016, fordi den skulle være Teslas første forsøg på at flytte sig fra at være en niche-forretning til at masseproducere biler i et prisleje, hvor flere kan være med.

Og selskabet fik da også særdeles mange forudbestillinger på modellen, men måtte efterfølgende sande, at man slet ikke kunne leve op til sine egne produktionsmål. Tesla havde oprindeligt sat en målsætning om at kunne rulle 5.000 Model 3-biler ud fra samlebåndet om ugen ved udgangen af 2017. Men i januar meddelte man, at man blot havde været i stand til at producere 2.425 over de sidste tre måneder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen