Berlingske Business

Tesla sælger mere - men underskuddet vokser

Tesla
Foto: Johannes Eisele, AFP/Scanpix Foto:

Luksusbilproducenten Tesla fortsætter med poste penge i dyr produktudvikling. Underskuddet lyder nu på én milliard.

Tesla Motors har aldrig solgt flere biler, end de gjorde i første kvartal af 2015. Luksuselbilen Model S, som har et prisskilt på én halv million for den mest skrabede udgave, blev solgt i mere end 10.000 udgaver.

På trods af rekordsalget præsenterede Tesla endnu en gang et bragende underskud. Denne gang på én milliard kroner, mere end tre gange så meget som i samme periode sidste år.

Omsætningen steg med 51 procent til 6,1 milliarder kroner. At det alligevel endte med røde tal på bundlinjen skyldes, at Tesla endnu engang øger sit forbrug.

Direktøren Ellon Tusk fortæller, at Tesla forventer at sælge 55.000 biler næste år og den voksende produktion er dyr. Samtidig bruger Tesla milliarder på at udvide sit netværk af opladerstationer på tværs af USA og på at udvikle den kommende sportsvogn Model X.

En anden stor udgiftspost er udviklingen af Teslas nye batterisatsning, som Ellon Musk præsenterede under stor bevågenhed i sidste uge. Produktionen af batteriet, som kan lagre energi fra solceller og vindmøller, begynder i slutningen af 2016 - tidligere end forventet.

I forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet sagde Ellon Musk, at efterspørgslen på det nye batteri var »crazy, off the hook« og meddelte, at man ikke kan tage imod nye bestillinger inden midten af 2016.

Markedet lod ikke til at bekymre sig synderligt over milliardunderskuddet. I timerne efter regnskabet blev præsenteret, steg Teslas aktier med 2,3 procent.

PIX-US-SPACE-SPACEX-DRAGON

TESLA/MUSK

Tesla

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen