Berlingske Business

Tesla rammes af lastbilproblemer i Norge

Elon M
Tesla og selskabets topchef Elon Musk har gentagne gange haft udfordringer med logistikken i at få biler ud til kunderne til tiden. Foto:

Tesla-topchef Elon Musk på ny notere vanskeligheder med at få leveret selskabets biler til de ventende kunder. Denne gang er problemet norske lastbiler.

Et uheld på de norske landeveje får nu elbilsproducenten Tesla til at sætte hastigheden af leverancerne i landet ned. En lastbil lastet med Tesla Model S var ifølge CNN Money involveret i et uheld, hvor to af bilerne blev knust af det øverste dæk af lastbiltransporteren.

Samtidig er flere lastbiltransporter med bilmodellen over de seneste uger blevet stoppet af de lokale myndigheder og fjernet fra vejene, fordi de ikke kunne leve op til inspektionskravene.

TESLA-QUALITY/

Tesla kan tilsyneladende ikke finde nok tilstrækkeligt store lastbiler til at transportere bilerne i Norge. Og landet er ikke et hvilket som helst marked for elbilselskabet. Det overgås kun af USA og Kina. Så problemer her vil kunne mærkes. Topchef Elon Musk har allerede forholdt sig til udfordringerne via Twitter, hvor han natten til søndag skriver:

»Jeg har netop bedt vores team om at sætte farten ned på leverancerne. Det er klart, at vi overskrider den lokale logistikkapacitet på grund af lageropbygning og levering. Kundetilfredshed og sikkerhed betyder mere end et par ekstra biler i kvartalet.«

Langsommere end ventet

Selskabet har haft stor succes med Model S-bilen, og det er da heller ikke denne model, der har haft de logistiske udfordringer, som har trykket selskabet. Nej, problemerne har hidtil relateret sig til Model 3-bilen, der var imødeset med stor spænding, fordi det skulle være fabrikantens første forsøg på at flytte sig fra at være en niche-forretning til at masseproducere biler i et prisleje, hvor flere kan være med.

Tesla

Og selskabet fik da også særdeles mange forudbestillinger på modellen, men måtte efterfølgende sande, at man slet ikke kunne leve op til sine egne produktionsmål. Tesla havde oprindeligt sat en målsætning om at kunne rulle 5.000 Model 3-biler ud fra samlebåndet om ugen ved udgangen af 2017. Men i januar meddelte man, at man blot havde været i stand til at producere 2.425 over de sidste tre måneder.

 

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen