Berlingske Business

Tesla nærmer sig kinesisk millionby

tesla
Foto:

Den kinesiske storby Shanghai menes at være tæt på at nå til enighed med Tesla om rammerne for en milliardaftale, der vil placere en gigantiske bilfabrik i millionbyen.

Efter måneders forhandlinger menes Tesla Motors Inc. nu at være tæt på at have besluttet sig for, hvor deres gigantiske fabrik i Kina skal ligge.

Ifølge Bloomberg bliver det millionbyen Shanghai, der bliver benådet med fabrikken og de tusindvis af arbejdsplads, den forventeligt vil skabe. Hele investeringen menes at have en værdi af ni milliarder dollars, oplyser kilder til det amerikanske nyhedsbureau. Tesla selv ønsker ikke at bekræfte historien.

07BUSPix-Tesla2-180917.jpg

Tesla skulle have allieret sig med Jingqiao Group, et statsligt selskab, der vil stå for arbejdet alt det kedelige arbejde med at indhente tilladelser, finde en passende lokation og endelig med at rejse selve fabrikken. Reglerne i Kina påbyder udenlandske bilproducenter at alliere sig med et kinesisk selskab, og i fremtiden vil de to selskaber dele fortjeneste og udgifter lige over.

Foruden Shanghai har de to andre byer i Kina, Hefei og Suzhou, forsøgt at lande fabrikken. Det har været en kendt sag, at Tesla længe har afsøgt muligheden for at opføre en gigantisk fabrik i Kina. Elbilsmarkedet i Kina har været støt voksende, og med fabrikken ventes Tesla at få bedre adgang til forhandlermarkedet i det rigt befolkede land. Derudover kommer man også uden om de afgifter, der skal betales for at eksportere til de kinesiske bilkøbere.

US-AUTOMOBILE-IT-TESLA-STOCKWATCH-FILES

Tesla har nærmest lavet en sport ud af at skabe et større hurlumhej om, hvor man skal placere sine nye fabrikker. I USA måtte ørkenstaten Nevada til lommerne for at finde rabatter på afgifter og skatter på anslået ni millarder danske kroner for at vinde kapløbet.

Investeringen menes dog at være godt givet ud, for foruden de direkte arbejdspladser - der i dette tilfælde menes at være omkring 6.500 job - giver en bilfabrik også næring til en stor følgeindustri af underleverandører, der ligeledes vil sikre tusindvis af arbejdspladser.

tesla

Teslas stifter, Elon Musk, har tidligere slået fast, at han håbede at have den første fabrik parat i Kina i løbet af 2019.

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen