Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Tesla-biler får alligevel rabat på afgiften fra nytår

Benzinbilister skal betale for elbiler
Det ser ud til, at de dyreste elbiler - topmodellerne fra Tesla - alligevel ikke får så markant et afgiftstryk efter nytår, som der var lagt op til. Foto:

Det ser ud til, at de dyreste elbiler - topmodellerne fra Tesla - alligevel ikke får så markant et afgiftstryk efter nytår, som der var lagt op til.

Aftalen om elbiler, der blev indgået i oktober, skulle ellers have medført, at elbiler allerede fra 1. januar blev pålagt fuld afgift af den del af værdien, der oversteg 800.000 kroner.

Dertil skulle lægges den gradvise indfasning af værdien under 800.000 kroner, som vil gælde for alle elbiler under den femårige overgangsordning, der skal ende med, at elbiler skal betale nøjagtig samme afgift som alle andre biler.

Men EU-Kommissionens konkurrencedirektorat mener, at en sådan model er at betragte som statsstøtte til fordel for de billige elbiler og har derfor underkendt den.

Faraday

Det betyder, at loftet over afgiftsrabatten må udskydes, forklarer skatteminister Karsten Lauritzen (V) på Skatteministeriets hjemmeside. Han har sikret sig et flertal for justeringen med stemmer fra Socialdemokraterne og De Radikale.

- Når vi udskyder loftet, er det for ikke at så tvivl om kernen af en politisk aftale: At sikre ro om rammevilkårene for elbiler. Selv om loftet nu bliver udskudt, har vi stadig fundet en god løsning, der giver mulighed for at udbrede elbiler i Danmark, siger skatteministeren.

Hos Dansk Folkeparti er man forundret over den drejning, sagen har taget. Partiet var med i elbilforliget, men har nu ifølge Politiken trukket sig fra aftalen, fordi forudsætningerne har ændret sig.

- Det er principielt. Vi synes ikke, man skal lægge sig ned på ryggen og ændre det med det samme. Også fordi vi forstår, at embedsmænd i Skatteministeriet er uenige med kommissionen.

TESLA-RECALL

- Det er uforståeligt, for man har afgiftsknæk for andre biler. Det kan være en bombe under vores bilafgiftssystem. Det er også noget, der kan sprede sig rundt i Europa, siger skatteordfører Dennis Flydtkjær til avisen.

Selv om Dansk Folkeparti altså ikke vil stemme for forslaget i sin nye form, er der fortsat et spinkelt flertal, som bakker op.

Hvis forslaget mod forventning skulle falde, vil elbilerne af lovtekniske grunde blive pålagt fuld afgift fra 1. januar.

Karsten Lauritzen vil nu arbejde på at finde en model for, hvordan man alligevel kan beskatte de dyreste elbiler, uden at EU-reglerne bliver overtrådt.

Den justerede udfasning af afgiftsfritagelsen ventes at efterlade et hul på 25 millioner kroner.

Tesla forsøger tilsyneladende at få tilladelse til at købe 2.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen