Berlingske Business

Terrorfrygt en barriere for logistikstyring

Terrorfrygten efter 11. september betyder i mange tilfælde flere problemer og længere transporttider og er derfor en ekstra

udfordring i en tid med øget internationalisering og mere liberal samhandel, hvor industrien i øvrigt strammer op på

leveringsbetingelserne.



- Transporten kræver længere og længere tid - bl.a. på grund af antiterrorforanstaltninger.

Vi ser også, at Just-in-Time og Just-in-Sequence principperne blive et øget krav på flere og flere produktionsvirksomheder,

først og fremmest i udlandet, men også herhjemme. Lagerbindingen på fabrikkerne skal reduceres for at fastholde konkurrenceevnen,

og så skal produkterne leveres måske inden for et "vindue" på en halv time, siger Jens Hennild, transportpolitikchef

i Dansk Industri.

God kvalitet

Danske underleverdører er kendt for god kvalitet, hvilket er en betingelse for samhandel,

og derfor er de på leverendørlisten hos mange udenlandske produktionsvirksomheder. Men de danske virksomheder oplever også,

at det er en benhård kamp ikke kun at komme, men også at forblive på leverandørlisten. En kamp hvor virksomhedens

evne til at kunne levere rettidigt og præcist ofte er alfa og omega.Derfor er det vigtigt, at vi har en god trafikal infrastruktur,

som sikrer fremkommelighed og mobilitet.



Dansk Industri, DI, er også døråbnere for deres medlemmer og gør

meget for at fremme eksporten - bl.a. ved fremstød i udlandet, som skaber kontakt mellem danske og udlandske virksomheder og

myndigheder.



- Det er oftest en karakteristik af danske industrivirksomheder, at de arbejder som underleverendører for

store produktionsvirksomheder. Men det er slut med kun at tænke på at sende varer fra a til b - i dag er der øget fokus

på logistik, altså hele vareflowet - fra komponenter over produktion - og til levering til slutbruger. Her er det værd

at pege på tilgængeligheden herhjemme med god infrastruktur, siger Jens Hennild.

Lobbyist

Jens Hennild er i

væsentlig grad ansat som lobbyist - bl.a. over for politikere og myndigheder. Eksempelvis i diskussion om nye veje og faste forbindelser

til at forbedre fremkommeligheden.



- Transporten udgør i sig selv en mindre del af logistikken, men fungerer den ikke,

fungerer intet, og vi taler alle transportformer, selv om lastbiltransporter har den langt største andel målt i godsets

værdi. Jernbanegodstransporten mangler fortsat at komme op i omdrejninger, men det arbejdes der på gennem EU bl.a.med

at skabe bedre konkurrencevilkår og få materiellet til at spille sammen på tværs af landegrænserne. Søtransporten

vejer fortsat tungt, men luftfragt er uundværlig til oversøisk gods med tidspres.



DI er også gået med

i diskussionen om længere lastbilkombinationer på 25,25 meter, som vil være med til at øge fremkommeligheden

og dermed leveringssikkerheden.

Samspil vigtigt

- Det er vigtigt for virksomheder at have et godt sampil med myndighederne

- f.eks. Told og Skat, som virkelig kan være et konkurrenceparameter. Fiskeindustrien må feks. i stort omfang anvende udlandske

havne som Hamborg, fordi papirgangen hos fødevaremyndighederne i Århus Havn har været for langsom.



Det handler

om effektivitet og samspil, og Hennild peger på godshåndteringen i Billund lufthavn som et eksempel på, hvor det

fungerer godt.



- DI arbejder for at sikre, at virksomheder har de rette rammer at fungere under. Med åbne grænser

i en international økonomi bliver det stadig vigtigere, siger Jens Hennild.



DI''s lobbyister arbejder også tæt

sammen med EU-parlamentarikere og embedsmænd i EU - og herfra kommer der også tips og henvendelser om danske firmaers

muligheder i udlandet.



- Herhjemme er det især Trafikministeriet samt Økonomi- og Erhvervsministeriet, jeg taler

med, men vi har også tæt kontakt med Udenrigsministeriet og deres afdelinger. Vi er også i tæt dialog med

vores udenlandske søsterorganisationer, samt vores paraplyorganisation UNICE, vores hovedplatform i EU-samarbejdet - med flere

rammevilkår fra EU på vej. Vores EU-folk er fordelt med seks i København og fire i Bruxelles, som vi arbejder tæt

sammen med, siger Jens Hennild.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen