Berlingske Business
17:42

Taxinævn: Chauffører fravælger erhvervskunder

Uber på vej tilbage til Danmark: Hotellerne hilser velkommen
Taxinævnet er heller ikke uenig med taxibranchen i, at efterspørgslen på vogne er steget. Det er naturligt, fordi flere vognmænd har indleveret deres tilladelser ved udsigten til en ny taxilov, og fordi kørsels­tjenesten Ubers ophør har skabt en øget efterspørgsel. Foto:

OPINION: Jesper Würtzen, der er fungerende formand for Taxinævnet i Region Hovedstaden, svarer på et tidligere debatindlæg.

Taxikunderne i hovedstaden skal have den bedst mulige service. Så langt er jeg enig med Carsten Aastrup (CA) i Dantaxi, som skrev et debatindlæg den. 15. september.

Taxinævnet er heller ikke uenig med taxibranchen i, at efterspørgslen på vogne er steget. Det er naturligt, fordi flere vognmænd har indleveret deres tilladelser ved udsigten til en ny taxilov, og fordi kørsels­tjenesten Ubers ophør har skabt en øget efterspørgsel.

Men så stopper enigheden også. Nævnets undersøgelse viser, at ventetiden på en bestilt taxi faldt i 2017, samtidig med at antallet af bestilte ture steg, mens antallet af gadeture faldt en anelse.

Fra chauffører hører nævnet, at de bevidst fravælger ture fra erhvervskunder, fordi bestillingskontorerne tilbyder disse kunder så stor rabat, at chaufførerne, der er provisionslønnet, oplever en markant lønnedgang.

15BUSOpinion-HYREVOGNE-1152.jpg

Branchen bekræfter selv, at problemet med ventetider ikke skyldes mangel på taxier. Det er ofte trafiksituationen, der gør, at taxierne ikke kan nå frem til tiden, men også fordi adgangsvejene til krydstogtskibene er horrible. Dertil kommer de mange vejarbejder. Endelig forårsager chaufførmangel, at branchen ikke er i stand til at udnytte kapaciteten tilstrækkeligt.

Taxinævnet indhenter p.t. oplysninger fra bestillingskontorerne. Viser det sig, at taxierne ikke udnyttes effektivt, vil nævnet benytte den mulighed, vi har for at pålægge bestillingskontorerne en vagtordning.

London taxi

Almindeligvis har vi tillid til, at branchen selvfølgelig vil servicere kunderne, men vi har i denne periode, hvor vi venter på en ny taxilov, oplevet, at visse dele af branchen ikke lever op til gældende regler og aftaler. Derfor har vi i Gribskov og Halsnæs Kommuner været nødt til at pålægge en vagtordning.

Taxinævnet kan altså ikke genkende det billede, som CA tegner. Samtidig vil jeg også opfordre branchen til at fokusere på dens egen hånd på rattet. Selv om flertallet af de eksisterende vognmænd er op i årene, har branchen ikke selv gjort noget aktivt for at tilskynde til et generationsskifte. Taxinævnet har sågar oplevet et bestillingskontor, der forsøgte at holde på sine tilknyttede vognmænd, selv om vognmændene ønskede at indlevere deres tilladelser til nævnet og gå på pension.

06BUSPix1-Dara-Uber-201655.jpg

Taxinævnet kan heller ikke genkende CAs bemærkninger om, at de 200 tilladelser, som ifølge ham mangler akut, blot kan gives til de chauffører, der har stået på venteliste i adskillige år. På kontaktudvalgsmødet 30. maj 2017 anbefalede branchen som følge af chaufførmanglen, at evt. nye tilladelser kun skulle opslås til eksisterende vognmænd. Ifølge branchen for at sikre, at vognene ville være på gaden i flere timer.

Taxinævnet indgår p.t. i en dialog med branchen om, hvordan vi skaber de bedste forhold og den bedste service. Den indsats fortsætter uforandret – men lad os gøre det i en konstruktiv ånd. For vi har jo det samme mål.

UberFine

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen