Berlingske Business

Taxilov gør det dyrere at få en taxa på landet

Regeringens vækstinitiativer -

Ifølge Dansk Taxi Råd vil folk i tyndt befolkede områder få svært ved at kunne få en taxi med ny taxilov.

København. Det bliver sværere og dyrere for folk, der bor på landet at få fat i en taxi.

Sådan siger Gert Mark, der er formand i Aalborg Taxa og bestyrelsesmedlem i Dansk Taxi Råd, om den nye taxilov.

Hidtil har vognmænd haft pligt til at servicere alle borgere i den kommune, hvor de har fået en kørselstilladelse.

Men det ophører nu, og det er en forringelse for borgerne i tyndt befolkede områder, siger Gert Mark til DR P4 Nordjylland.

- Serviceforpligtelsen ophører, og det samme gør døgnforpligtelsen. Når man fjerner de to ting fra loven, er det svært at forestille sig, at en taxivognmand synes, det er sjovt at køre en 30-40 kilometer for at flytte en kunde lokalt og få 100 kroner for det.

Gert Mark tror, at man i fremtiden godt kan opleve, at taxier kun kører i centrum af de større byer, hvor pengene er lettere at tjene end ude på landet.

- Det ser jeg som en stærk forringelse for de borgere, der bor på landet.

- Medmindre de er villige til at betale den faktiske pris for, hvad det koster vognmanden at køre hen til kunden - flytte vedkommende - og køre tilbage til taxaens udgangspunkt igen.

Gert Mark ved godt, at trafikministeren har sagt, at der vil blive en landsdækkende maksimalpris.

- Men med andre ord siger ministeren, at det bliver dyrere for folk på landet at køre med taxa end i dag. Hvis de da kan få fat på en taxa.

I aftaleteksten lyder det også, at man vil komme udkantsproblematikken i møde ved at lempe på dispensationen til at kunne oprette sig eget selvstændigt kørselskontor i yderområderne.

Men Gert Mark tvivler på, at der er nogle, der vil melde sig til kun at servicere ét landområde.

- Der findes enkelte landvogne tilbage i Danmark, som har det som et 24/7 job. Men man kan ikke forvente, at man i dag kan få unge mennesker til det arbejde.

- En enkeltvognmand derude holder ikke i længden, siger han til Ritzau. Bag den nye taxi lov står regeringen, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, SF og De Radikale.

 

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen