Berlingske Business

Taxibranchen vil bekæmpe Uber med ny taxilov

UBER TECH-LYFT/PROBE
Foto:

Den digitale kørselsformidler Uber har fået taxifirmaer over det meste af Europa til at se rødt. Herhjemme samler taxibranchen sig nu mod det amerikanske transportfænomen, og kræver at få ændret taxilovgivningen, så konkurrencevilkårerne bliver forbedret.

De traditionelle taxiselskaber i de fleste europæiske lande kæmper på flere fronter mod det nye transportfænomen Uber. Herhjemme går den samlede taxibranche nu sammen om at få ændret den restriktive og 40 år gamle taxilovgivning, så det bliver muligt at konkurrere med Uber på lige vilkår. Det skriver dagbladet Børsen.

»Problemt er, at vi har en taxalov, der sætter nogle meget alvorlige begrænsninger på, hvad vi må og ikke må. Og samtidig kommer der så lige ind fra højre et selskab ved navn Uber, der overhovedet ikke anerkender nogen som helst form for lov,« siger Palle Christensen, der er formand for 4x35 til Børsen.

Transportministeren vil ændre taxilovgivningen Tre Uber-chauff

Blandt problemerne med den nugældende lovgivning peget branchen blandt andet på, at der er et krav om, at et bestillingskontor skal fordele taxiture ligeligt blandt de tilsluttede vognmænd, hvilket gør, at den enkelte vognmand ikke får noget ud af at levere en bedre service.

Et andet område er prissætningen, er afgøres af meget strenge regler, der ikke tager hensyn til, hvad en tur skal koste uanset udbud og efterspørgsel.

Uber

Trods modstanden mod Uber erkender taxibranchen imidlertid også, at »ærkefjenden« er dygtige til at udnytte de nye teknologiske muligheder, og i en ny taxilovgvning ønsker branchen også, at kunderne som hos Uber får mulighed for at bedømme chaufførerne, så det bliver mere attraktivt at levere en god service.

Et nyoprettet netværk, Dansk Taxi, har onsdag skrevet til transportminister Hans Christian Schmidt (V) og krævet en ny taxilovgivning. Både Danske Industri og Dansk Erhverv bakker op om ønsket.

3

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen