Berlingske Business

Taxaregler ubrugelige

tax
Foto:

Færdselsstyrelsen ændrer i forbindelse med Trafikinvesteringsplanen kravene til energiklasser for taxier med over fem siddepladser.

Travlhed og for få medarbejdere. Det er forklaringen på, at man i Færdselsstyrelsen har udarbejdet nogle retningslinjer for forbruget i store taxier, der reelt ikke kan bruges, fordi stort set ingen af de store taxier kan leve op til de nye krav til brændstofforbrug, der træder i kraft 1. september.

- Selv vores mest økonomiske Scudo-busudgave kunne med 13,3 km/l i gennemsnit ikke klare det første udkast, der krævede et forbrug på mellem 14,1 og 16 km/l, siger salgschef Erik Holm, Fiat Professional.

I Færdselsstyrelsen er man indstillet på, at fejlen skal rettes inden 1. september.

- Vi har i forbindelse med høringen om lovforslaget været i dialog med De Danske Bilimportører (DBI) og vil selvfølgelig justere energiklasserne, så de passer til de mindste motorer i gængse storvogne – med andre ord de mindst forslugende motorer, siger centerleder Niels-Anders Nielsen, Center for Grøn Transport.

Han indrømmer, at det er gået lidt for stærkt, men henviser til travlhed og under- bemanding i Færdselsstyrelsen. Men snart bliver bemandingen øget.

Afbalalancering

- Der har været mange høringssvar efter vores første udkast, og vi vil altid gerne lytte til de involverede parter, så reglerne bliver afbalancerede. Hele lovdelen om taxier med op til fem siddepladser er faldet på plads, og her er der også plads til de mest økonomiske Mercedes- modeller, siger Niels-Anders Nielsen.

Hos DBI siger chefkonsulent Tejs Laustsen Jensen, at man har afgivet høringssvar.

- Det ville være uheldigt, hvis storvognstaxier ikke kunne godkendes. Så ville folk jo skulle have to normale fempersoners taxier i stedet, og det ville være et dårligt alternativ for miljøet, siger Tejs Lausten Jensen.

Hyrevogne består hovedsageligt af biler med energiklasse E (13,2–14 km/l) eller F (11,9-13,1 km/l), og efter omlægningen vil energiklasse F i de fleste tilfælde formentlig ikke kunne klare kravene – måske undtaget storvogne indrettet til kørestolsbrugere. Ellers må man forvente, at de skal under reglerne for busser. Visse typer hyrevogne – for eksempel limousiner – vil Færdselsstyrelsen forsøge at indføre særlige bestemmelser for.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen