Berlingske Business

Taxabranchen i krise

Det bliver dyrere og dyrere at være taxavognmand, og samtidigt bliver indtjeningen mindre. Det sker på trods af, at der

er færre biler at konkurrere med på gaden.



- Generelt kan man se, at der er en afmatning i efterspørgsler

på kørselsordrer. Hvis man skal have en nogenlunde indtjening, skal man sidde mange timer bag rattet. Det er en følge

af udviklingen i samfundet. Folk føler et pres på pengepungen, forklarede Knud Erik Knudsen fra Dansk Taxi Råd.



De

senseste to år er antallet af taxabevillinger faldet med 200 alene i København, men Dansk Taxi Råd ser meget gerne,

at antallet af biler og bevillinger falder yderligere. Det kunne Erhvervsbladet fortælle i december måned, og nu er der

kommet en undersøgelse, der understøtter de udsagn, der har været almen viden i branchen gennem lang tid.







Flere

konkurser i vente



Tallene i undersøgelsen taler sit eget tydelige sprog; Omsætningen falder og udgifterne stiger.

Antallet af kørte kilometer er faldet med 4,7 pct. i de seneste to år. Antallet af kilometer, hvor vognen er besat, er

faldet med 7,5 pct. de seneste to år:



- Der bliver færre ansatte pr. bil, og flere og flere taxi-vognmænd må selv

bag rattet for at holde forretningen i gang. Alle, både vognmænd og chauffører, må arbejde længere

for at holde indtjeningen på status quo, hvis det overhovedet er muligt. I mange byer må man kigge langt efter kunderne,

som der er blevet færre af. Det rammer også os, når det går skidt med økonomien, siger John Lindbom,

formand for Arbejdsgiverforeningen for Taxivognmænd (ATD)i Danmark. ATD repræsenterer 300 af de største vognmandsforretninger

i Danmark, og de ser med bekymring på den dårlige tendens.







Flere i samarbejde



- Kassen er tom, og der

er ikke meget at give af, selv om viljen er der. Mange tærer på egenkapitalen for øjeblikket, men alle ved jo,

at det ikke kan fortsætte, uden at der bliver yderligere konkurser i branchen, fortæller John Lindbom.



I et forsøg

på at mindske vognmændenes omkostninger ,er det en generel tendens til, at taxaselskaber over hele landet, går ind

i større samarbejder. Vognmændenes fællesudgifter, som går til nyt elektronisk udstyr (kaldeanlæg og

navigation) og administration.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen