Berlingske Business

Sydkoreansk Mærsk-rival tæt på betalingsstandsning

SOUTH KOREA-ECONOMY/TRADE
Handlen med aktierne i Hanjin Shipping blev tirsdag suspenderet på børsen i Seoul, men var forinden faldet med 24 pct. fra mandag. Foto:

Verdens syvende største containerrederi, sydkoreanske Hanjin Shipping, har taget formelle skridt til en betalingsstandsning.

Selskabets kreditorer afviste tirsdag ledelsens restruktureringsplan, og Hanjins bestyrelse har efterfølgende stemt for at anmode om en betalingsstandsning.

Det ventes at ske onsdag eftermiddag, oplyser en talsmand til Bloomberg News.

Beslutningen kommer, efter at Hanjins hovedkreditor, Korea Development Bank, tirsdag meddelte, at det ikke kan støtte restruktureringen, og at Hanjin Shipping fortsat mangler i størrelsesordenen 1000-1300 mia. won (6,0-7,8 mia. kr.) i ny kapital, også selv om nogle af rederiets andre interessenter er gået med til at reducere charterleje af skibe som led i restruktureringen.

KOREA-ECONOMY/TRADE

Ifølge analyse- og branchemediet Alphaliner spilles der nu et spil blandt de store kreditorer og interessenter for at sikre sig selv det bedst mulige forhandlingsresultat under dække af, at de er villige til at gå hele vejen og lade rederiet gå konkurs. Spillet "kylling", hvor to personer i hver sin bil kører direkte mod hinanden, er et godt billede på den nuværende situation, hvor spørgsmålet er, hvem - om nogen - der bøjer af først.

Ifølge Alphaliner har Korea Development Bank bedt blandt andre bestyrelsesformanden for Hanjins største aktionær, Korean Air, om at skyde sin personlige formue i rederiet.

Handlen med aktierne i Hanjin Shipping blev tirsdag suspenderet på børsen i Seoul, men var forinden faldet med 24 pct. fra mandag.

Det andet store sydkoreanske rederi Hyundai Merchant Marine stiger onsdag med næsten 23 pct., efter at det koreanske finanstilsyn har meddelt, at rivalen overvejer at købe dele af Hanjin.

Hanjin

Ender Hanjin med at gå konkurs, vil det være den største forlis blandt containerrederier nogensinde målt på kapacitet. Rederiet opererer 98 containerskibe med en samlet kapacitet på 609.500 tyvefodscontainere, teu.

Den hidtil største konkurs skete tilbage i 1986, da US Lines, gik ned. Rederiet opererede på sit højeste skibe med en samlet kapacitet på 93.000 teu, men vægtede mere på det samlede marked, end Hanjin gør, idet det var verdens næststørste containerrederi, skriver Alphaliner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen