Berlingske Business

Sydbank: SAS-aktien står til solid kursstigning

SAS leverer igen overskud
Foto:

En pæn kursstigning kan vente for aktien i SAS efter morgenens regnskab fra selskabet, der har været bedre flyvende i fjerde kvartal af det forskudte regnskabsår 2014/15 end ventet.

- SAS ser ud til at være bedre flyvende end det, jeg havde regnet med. Regnskabet berettiger efter min mening til en kursstigning på i hvert fald 5 pct., siger Jacob Pedersen, aktieanalytiker hos Sydbank, til Ritzau Finans.

SAS kom ud af fjerde kvartal med et nettoresultat på 517 mio. svenske kr., hvor analytikerne ifølge SME Direkt havde ventet et resultat på 494 mio. svenske kr. Det til trods for, at SAS i fjerde kvartal har nedskrevet 270 mio. svenske kr. på sine aktier i flyselskabet Widerøe.

- Selv med nedskrivningen på Widerøe leverer SAS faktisk et bedre nettoresultat, end det der var ventet. Det fortæller meget godt historien om, at fjerde kvartal har været rigtigt godt for SAS, vurderer Jacob Pedersen.

- Det skyldes en generel fornuftig omkostningsstyring og bedre indtægter end ventet. SAS har ikke for vane at overaske positivt på indtjeningen, men det gør det faktisk i det her kvartal, tilføjer han.

I indeværende regnskabsår står SAS til at opnå en klækkelig besparelse på jetfuel.

- Med de priser, der er i øjeblikket, taler vi jetfuelomkostninger i 2015/16 på 6,5 mia. svenske kr. eller noget i den retning, og det er altså fra et niveau i år på 8,4 mia. svenske kr. Så de kommer til at spare rigtigt meget på jetfuel, siger analytikeren.

Spørgsmålet er så, hvor meget af den besparelse, der bliver givet videre til kunderne.

- Det er det helt store spørgsmål, men det er i hvert fald med til at understøtte historien om, at SAS kommer til at tjene flere penge, også på den underliggende forretning i 15/16 end i 14/15, vurderer Jacob Pedersen.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen