Berlingske Business

Svitzer-fusion udtryk for Uggla-handlekraft

Mærsk A.P. Møller-Mærsk Generealforsamling 2015
Robert Mærsk Uggla, som er topchef i Svitzer lige nu, bliver sandsynligvis ikke en del af direktionen i det nye firma Ardent, som Svitzer kommer til at hedde efter fusionen. Foto:

Mærsk-arvingen Robert Ugglas firma Svitzer fusionerer sin slæbebådsforretning. Iølge analytiker er det endnu et skridt i meget klar Mærsk-plan.

Svitzer, som har Mærsk-arvingen Robert Uggla i spidsen, fusionerer sin bjærgningsforretning med det amerikanske selskab Crowleys.

Det meddeler selskabet tirsdag.

Analytiker vurderer, at frasalget af bjærgningsforretningen til et joint venture med Crowleys giver mening for Mærsk-ejede Svitzer, som altså fusionerer forretningsområdet med det amerikanske selskab under et nyt navn.

svitzer

»Robert Uggla har tidligere ryddet op i selskaber, hvor der er behov for oprydning, og det her er endnu et tiltag, der viser handlekraft fra ham,« siger analytiker i Sydbank Jacob Pedersen.

Ny direktør i selskabet Ardent, som fusionen kommer til at hedde, bliver Peter Pietka, som lige nu er administrerende direktør i Svitzer Salvage.

Robert Mærsk Uggla

Svitzer er et 180-år gammelt firma med 4000 ansatte, som arbejder med bjærgnings- og slæbebådsforretning, og de udgør med en omsætning på 5,7 milliarder kroner kun to procent af Mærsks samlede omsætning. Bjærgningsforretningen udgør under fem procent af Svitzers omsætning, og det virker som en strategisk velovervejet beslutning ifølge Jacob Pedersen, der dækker A.P Møller Mærsk for Sydbank.

»Det er et klart udtryk for en tendens i Mærsk, at man frasælger de ting, som ikke tjener penge til forretningen. Dem finder man en varig løsning for. Hvilken løsning, afhænger lidt af markedet, og i det her tilfælde var det altså en fusion, der gav mening. Det er det muliges kunst for Mærsk og Svitzer,« siger senioranalytikeren.

pix-robert mærsk uggla

Svitzer havde i 2014 et underskud på 270 millioner dollars eller godt 1,9 milliarder kroner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen