Berlingske Business

Svimlende lønpakke til Ubers nye topchef

UBER-CEO/
Ubers nye topchef Dara Khosrowshahi. Foto:

Som ikke-børsnoteret selskab afslører Uber ikke Dara Khosrowshahis honorering, men lidt botanisering hans tidligere arbejdsplads, den børsnoterede rejsekoncern Expedia afslører, at Khosrowshahi her havde aktieoptioner for 184 mio. dollars oveni løn og bonus - i alt 1,3 milliarder kr.

Ubers ansættelse af iransk/amerikanske Dara Khosrowshahi som topchef har formentlig kostet Uber mindst 1,3 milliarder kr., vurderer den internationale tech-presse.

Uber er privatejet og afslører ikke sin nye topchefs lønpakke, men lidt botanisering hos Khorowshahis tidligere arbejdsgiver, den børsnoterede rejsegigant Expedia, siger noget om Dara Khosrowshahis prisskilt. Krosrowshahi sad nemlig på aktieoptioner til  en værdi af 184 mio. dollars. Oven i kom løn og bonus, og tilsammen løb hans kompensation op omkring 200 mio. dollars eller 1,3 milliarder kr.

18BUSPix1-Per-Jakobsen-1117.jpg

Vurderingen er, at Uber mindst har måttet hoste op med et tilsvarende beløb. En retssag mellem Uber og Google afslører da også, at Uber er parat til at betale kassen for den rette mand. Under retssagen er det kommet frem, at Uber leverede Uber-aktier til en værdi af 250 mio. dollars for at lokke en anden attraktiv medarbejder, Anthony Levandowski, til at skifte fra Google til at blive chef for den enhed hos Uber, der arbejde på at udvikle en selvkørende bil bil.

Expedias aktier faldt mandag 4,5 pct.  med meddelelsen om, at Uber havde tilbudt Dara Khorowski jobbet som CEO.

UBER-CEO/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen