Berlingske Business
17:42

Svenskere flygter til dansk skatteparadis

25BUSRutebaade-Passagerskib.jpg
Tonnageskatten har været en stor succes for Danmark målt i antal indregistrerede skibe. Nu vil svenskerne kopiere ordningen.

Svenske skibe bliver i stor stil flyttet til Danmark og til den lukrative skatteordning, som danske rederier nyder godt af. Nu vil svenskerne kopiere den særlige danske tonnageskatteordning.

Svenske rederier piller i stor stil det blå-gule flag ned og sætter i stedet Dannebrog på deres skibe. Nu forsøger Sverige at stoppe trafikken og er klar med en kopi af den danske tonnageskat.

Siden 2009 har svenske rederier flyttet 35 skibe til Danmark og udstyret dem med det danske flag. Danmark er det eneste af de nordiske lande, hvor flere skibe bliver registeret hvert år. Det skyldes i overvejende grad den særlige danske tonnageskat, som politikerne indførte i 2001.

»I Danmark har de skiftende regeringer sikret et godt klima til at drive skibsfart, mens de svenske politikere ikke har formået at understøtte deres erhverv. Derfor har vi i ganske betydelig grad set svenske rederier lægge deres aktiviteter i Danmark og flage deres skibe ind under dansk flag,« siger Anne Steffensen adm. direktør i Danmarks Rederiforening.

Vindmølle park Nordsøen ud for Jyllands kyst. Havvindmøller.

Tonnageskatten er en særlig skattebetaling, der er en slags vægtafgift, som for 15 år siden erstattede selskabsskatten. Det medfører, at rederierne i Danmark betaler tonnageskat uanset indkomst, og om der er overskud eller underskud. Det giver en mere forudsigelig og stabil skattebetaling og ligestiller dem med konkurrenterne i andre lande som f.eks. Singapore, der traditionelt har tiltrukket mange af verdens rederier.

Kopi af den danske skattemodel

Men nu vil svenskerne også kopiere den danske skattemodel. Den bliver sandsynligvis indført i løbet af juni i et forsøg på at stoppe den massive udflagning af svenske skibe, som primært bliver indflaget i Danmark. Anne Steffensen er dog umiddelbart ikke bekymret.

»Vi vil se trafikken fortsætte, også selv om svenskerne nu indfører tonnagebeskatning. Når først de svenske rederier er begyndt at lægge deres aktiviteter her, er det en bevægelse, som formentligt ikke bare bliver rullet tilbage. Der er ikke tegn på, at svenskerne kommer med noget bedre, men at de gør et forsøg på at stoppe den udsivning, som vi har set gennem nogle år,« siger Anne Steffensen.

containerskib Maersk Mc-Kinney Møller

Et af de svenske rederier, som har taget turen til Danmark er tankrederiet Terntank, der nu har hovedkontor i Skagen. Jens P. Buchhave, der leder kontoret i Danmark, siger, at rederiet kunne se meget store fordele ved at forlade Sverige og oprette kontor i Danmark.

»Vi flyttede til Danmark i 2009 pga. tonnageskatteordningen. Det var nødvendigt på et tidspunkt, hvor markederne var dårlige, og vi var nødt til at positionere os, så vi kunne klare os i en hård konkurrence.« siger han.

Han forventer ikke, at det nye svenske initiativ vil få rederiet til at vende hjem til Sveirge, hvor ejerne bor.

»Jeg kan ikke vide præcist, hvad der kommer til at ske. Men der er nogle fordele ved at være i Danmark. Vi er nu etableret her, og det er ikke omkostningsfrit at flytte kontorer hele tiden. Har man noget, som fungerer under fornuftige rammevilkår, kan jeg ikke umiddelbart sige, at der er grund til at flytte tilbage til Sverige,« siger Jens P. Buchhave.

Tonnageskatten ramte skiven

Tonnageskatten har været en stor succes for Danmark målt i antal indregistrerede skibe. Mens der op gennem 1980erne og 1990erne var en begrænset fremgang i antallet af skibe under dansk flag, er der siden 2001 sket næsten en tredobling.

Det er dog langtfra sikkert, at tonnageskatten også er samfundsmæssig gavnligt, og i 2012 kritiserede vismændene ordningen.

aaa

Ifølge dem er der behov for en vis form for begunstigelse af rederierhvervet for at forhindre massiv udflagning, men den indirekte økonomiske støtte til industrien mente vismændene er gået »for langt i forhold til det hensigtsmæssige niveau«, som det hed.

Det er Anne Steffensen dog ikke enig i. Hun mener, at tonnageskatten sammen med den såkaldte DIS-ordning, hvor danske sømænd ikke betaler skat af deres løn, har været centrale for udviklingen.

Vitaminer til skibsfarten

»Både tonnageskat og DIS-system er helt afgørende for, om vi kan drive skibsfart i og ud af Danmark. Det skaber en lang række aktiviteter, som vi ellers ikke ville have haft, og der er en lang række afledte effekter, så der er ingen tvivl om, at vi er nettobidragsydere til det danske samfund. Jeg deler ikke vismændenes opfattelse,« siger Anne Steffensen.

J. Lauritzen

Hun siger, at det er vigtigt, at der hele tiden er opmærksomhed om, hvorvidt de danske regler er konkurrencedygtige.

»Det her er ikke en statisk udvikling. Nu kommer Sverige med tonnageskat, og der er også andre lande rundt omkring, som kigger på, hvordan de kan understøtte deres erhverv. Derfor skal vi hele tiden være på tæerne og sikre, at vores rammebetingelser matcher vores nabolande. Man skal passe på, at man ikke hviler på laurbæerne og tænker, at det her bliver ved med at se godt ud,« mener Anne Steffensen.

De største rederier er blandt andre Maersk Line, Torm, Norden, J. Lauritzen og DFDS. De danske rederier har 42 pct. af deres skibe under dansk flag. Det samme tal for Sverige er 27 pct.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen