Berlingske Business

Svensk storbank roser Torms restrukturering

torm
Rederiet Torm fik i 2015 et overskud på 127 mio. dollar før skat og et driftsoverskud før af- og nedskrivninger (EBITDA) på 210 mio. dollar. Det fremgår af Torms årsregnskab for 2015 tirsdag morgen. Arkivfoto. Foto:

Svenske Handelsbanken har genindledt sin analysedækning af rederiet Torm, efter at der er blevet gennemført en stor restrukturering af selskabet, som dermed blev reddet på målstregen.

Og det er umiddelbart positive ord, banken har at sige om Torm, der får anbefalingen "køb" og et kursmål på 110 kr.

- Torm har i dag hele sin eksponering mod produkttanksegmentet. Dette segment vokser rent volumenmæssigt med omkring 5 pct. per år. Produkttank var det shippingsegment, hvor efterspørgslen var stærkest i 2015, og vi venter også en relativ outperformence til andre segmenter i 2016, skriver banken i en kommentar onsdag.

- Efterspørgslen vokser pænt som følge af den lave oliepris, højere raffinaderi-marginaler og generel økonomisk vækst. Vi venter, at produkttankraterne vil være på 18.000 dollar per dag i år, solidt over Torms break-even niveau, som ligger på 13.000 dollar per dag, fortsætter banken.

Handelsbanken vurderer, at den indre værdi per aktie (NAV) vil være steget til 127 kr. per aktie ved udgangen af 2016 - understøttet af et stærkt rateniveau og solide pengestrømme.

Blandt andet derfor er det bankens vurdering, at Torm handler med en for stor rabat til sektoren, og det udløser købsanbefalingen.

Investorerne synes enige i den vurdering onsdag morgen, hvor Torm-aktien stiger med 2,1 pct. til 82,15 kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen