Berlingske Business

Svensk statsminister raser mod PostNord: Her går grænsen

posten
Foto:

PostNord, der ejer det danske og svenske postvæsen, får nu sønderlemmende kritik fra den svenske statsminister for PostNords indkøb fra underleverandører.

PostNord medvirker til løndumping i transportbranchen. Så klar er kritikken efter, at Svenska Dagbladet har undersøgt PostNord.

Postselskabet, der ejer både det danske og svenske postvæsen, benytter sig af underleverandører, der ansætter østeuropæiske arbejdere til løn- og arbejdsvilkår, der ligger langt under det svenske niveau.

Billede

PostNords eget forsvar over for kritikken lyder, at det er af hensyn til konkurrencen, at PostNord benytter sig af vognmænd uden overenskomstdækning, skriver svenske Svd Näringsliv.

»Vi er nødt til at handle som resten af markedet, hvis vi skal være konkurrencedygtige. Det er derfor, vi ikke kræver overenskomstdækning af vores underleverandører,« siger kommunikationschef i PostNord, Per Ljungberg.

Mathias Løvgreen Bojesen - 201

Men det forsvar fremkalder ikke forståelse hos selskabets hovedaktionær, den svenske stat. Således kritiserer den svenske statsminister, Stefan Jöfven, PostNords forklaring:

»Jeg synes, det er forkert. Transportsektoren må ikke være en vild vesten-sektor. Og det er ikke noget argument, at de skal følge konkurrencen. Vi skal ikke have en lønnedgang på markedet, så det er absolut intet gyldigt argument,« siger Stefan Löfven til SvD Näringsliv.

15BUSSAUSHOLM-123559.jpg

PostNord ejer Post Danmark, som i dag hedder PostNord Danmark. Det betød sidste år, at de 150 år gamle røde postfarver på postvæsnets biler og jakker i Danmark blev skiftet ud med firmaets blå farver.

Billede

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen