Berlingske Business

Svensk minister er klar til postskilsmisse fra Danmark

RB PLUS Gigantlagre skal redde nødlidende PostNord
PostNord. Foto:

Sveriges erhvervsminister, Mikael Damberg, afviser ikke, at det dansk-svenske postsamarbejde kan ophøre.

Fremtiden for den økonomisk plagede postvirksomhed PostNord kan ende med at fortsætte på to selvstændige ben - et dansk og et svensk.

Den svenske erhvervsminister, socialdemokraten Mikael Damberg, siger i hvert fald i et interview med avisen Expressen, at det dansk-svenske postsamarbejde kan slutte, hvis danskerne er med på idéen.

»Jeg udelukker ikke noget alternativ. Min prioritet er, at den svenske postforretning skal fungere og holde en høj kvalitet.«

»I den aktionæroverenskomst, der er indgået mellem Sverige og Danmark, står det til gengæld tydeligt, at begge parter skal være enige, hvis man skal lave store forandringer i virksomheden.«

»Så alt bygger i givet fald på, at danskerne har samme indstilling,« siger han til avisen.

post

PostNord opstod, da det danske og svenske postvæsen fusionerede tilbage i 2009.

Sverige ejer 60 procent af selskabet, og Danmark ejer de resterende 40 procent.

Mikael Damberg ærgrer sig i dag over den daværende erhvervsminister Maud Olofssons accept af konstruktionen.

»Sverige bærer 60 procent af risikoen, men har kun 50 procents indflydelse.«

»Det er en meget mærkelig konstruktion, som ikke tog højde for de problemer, som danskerne har nu,« siger han med henvisning til, at det hovedsageligt er den danske forretning, der er skyld i PostNords underskud.

Pengene fosser ud af PostNord i Danmark 1000 blodprøver måtte

Samtidig er en betydelig af PostNords danske medarbejdere ansat på en tjenestemandskontrakt, som sikrer dem tre års løn ved en fyring.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen