Berlingske Business

Svagt år venter Ryanair i Danmark

pix-oleary
Ryanairs topchef, Michael O'Leary. Foto:

Kun én ny rute venter de danske passagerer fra Ryanair i år. Endnu ingen åbninger på København.

Scenen var sat til en mindre sensation, men nyhederne var små, da Ryanairs stifter og bestyrelsesformand Michael O'Leary i dag besøgte Billund Lufthavn. Kun én ny rute bliver det til fra Danmark i 2013 – en rute til Kreta.

”Det skyldes ganske simpelt mangel på fly. Vi får i år ingen nye fly fra Boeing, og derfor har vi ikke kapaciteten til at åbne flere ruter fra Danmark. Men danskerne har taget stærkt imod Ryanair, hvor vi tidligere i år åbnede en base i Billund. Og vi forventer i år at runde 1 mio. danske passagerer,” siger Michael O'Leary.

Ingen fagforeningsaftaler

En stor bremse for Ryanairs ekspansionsplaner i Danmark er dog, at selskabet endnu ikke har formået at få etableret flyvninger fra Københavns Lufthavn. I følge Ryanair kræver lufthavnen for høje passagerafgifter, men et stort problem er også jordpersonalet i København.

3F i Københavns Lufthavn har gentagne gange markeret stærkt, at de ikke vil acceptere Ryanair i lufthavnen, da Ryanair er noterisk kendte for ikke at hyre organiseret personale.

”Vi har ingen planer om at indgå aftaler med danske fagforeninger. Hvorfor skulle vi det? De medarbejdere vi i dag har ansat på vores danske base i Billund er glade for at arbejde hos Ryanair, og vi har et princip om ikke at indgå overenskomster,” lyder det fra Michael O'Leary.

Ryanair oplyste på et møde tidligere i dag, at de planlægger at åbne indenrigsruter i Norge. Hvornår og hvor de ruter skulle gå i luften, er dog uklart. For Danmark er der ingen aktuelle planer.

”Selvfølgelig kigger vi altid på mulighederne, men igen er det betinget af at vi kan få de rigtige aftaler med de lokale lufthavne,” siger O'Leary. Ryanair har fløjet fra Danmark siden 1999, hvor selskabet startede en rute mellem Aarhus og Stockholm. Første skandinaviske flyvning var fra Oslo til London i 1997, og Ryanair oplyser, at de siden da har fløjet i alt 50 mio. passagerer til og fra Skandinavien.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen