Berlingske Business

Suzuki erkender snyd med over to millioner biler

MITSUBISHIMOTORS-SCANDAL/SUZUKI MOTOR
Suzuki CEO, Osamu Suzuki (midt). Foto:

Suzuki vedgår, at selskabet har benyttet sig af upassende metoder til at teste sine bilers brændselsforbrug.

Suzuki vedgår, at selskabet ikke har fulgt de japanske myndigheders regler i forbindelse med test af vindmodstand i forbindelse med en opgørelse af bilers brændstoføkonomi. Det sker oven på en landsdækkende undersøgelse i Japan som følge af en skandale i Mitsubishi Motors.

Det skriver Bloomberg News.

Den japanske bilproducent erkender, at omkring 2,1 mio. bilers vindmodstand ikke er testet korrekt. Bilerne er solgt på det japanske hjemmemarked. Suzuki slipper dog med skrækken, idet opfølgende undersøgelser har vist, at afvigelserne i forhold til den af myndighederne foreskrevne metode til opgørelse af brændstoføkonomien ligger inden den accepterede grænse.

JAPAN NISSAN MITSUBISHI MOTORS

Bilproducenten testede bilerne i en vindtunnel på grund af bekymringer for vindforholdene i området omkring Suzukis testområde ved Japans sydkyst. Myndighedernes regler foreskriver, at bilens vindmodstand testes ved kørsel i naturen.

Koncernen har nu gennemgået alle sine 16 modeller, som er at finde ude hos forhandlere, og oplyser, at problemerne ikke gælder biler solgt uden for Japan.

Aktien i Suzuki faldt onsdag med 9,4 pct. til 2613 yen på børsen i Tokyo oven på udmeldingen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen