Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Suzuki erkender snyd med over to millioner biler

MITSUBISHIMOTORS-SCANDAL/SUZUKI MOTOR
Suzuki CEO, Osamu Suzuki (midt). Foto:

Suzuki vedgår, at selskabet har benyttet sig af upassende metoder til at teste sine bilers brændselsforbrug.

Suzuki vedgår, at selskabet ikke har fulgt de japanske myndigheders regler i forbindelse med test af vindmodstand i forbindelse med en opgørelse af bilers brændstoføkonomi. Det sker oven på en landsdækkende undersøgelse i Japan som følge af en skandale i Mitsubishi Motors.

Det skriver Bloomberg News.

Den japanske bilproducent erkender, at omkring 2,1 mio. bilers vindmodstand ikke er testet korrekt. Bilerne er solgt på det japanske hjemmemarked. Suzuki slipper dog med skrækken, idet opfølgende undersøgelser har vist, at afvigelserne i forhold til den af myndighederne foreskrevne metode til opgørelse af brændstoføkonomien ligger inden den accepterede grænse.

JAPAN NISSAN MITSUBISHI MOTORS

Bilproducenten testede bilerne i en vindtunnel på grund af bekymringer for vindforholdene i området omkring Suzukis testområde ved Japans sydkyst. Myndighedernes regler foreskriver, at bilens vindmodstand testes ved kørsel i naturen.

Koncernen har nu gennemgået alle sine 16 modeller, som er at finde ude hos forhandlere, og oplyser, at problemerne ikke gælder biler solgt uden for Japan.

Aktien i Suzuki faldt onsdag med 9,4 pct. til 2613 yen på børsen i Tokyo oven på udmeldingen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen