Berlingske Business

Superfærger på Østersøen

Om tre-fire år vil vi kunne opleve de første 200 meter lange og mere end 36 meter brede superfærger på Østersøen

med plads til op til 400 20-fods containere og 500 løstrailere. De nye færger, som Scanlines har på tegnebordet,

skal indsættes på de kommende blå motorveje mellem Nordtyskland, Norden, Baltikum og Rusland.


- Vores koncept

er helt i tråd med EU-kommissionens hvidbog om fremtidens transport, hvor man ønsker øget godstransport via vandveje

og jernbaner frem for landeveje, siger adm. dir. Ole Rendbæk, Scandlines.


Med Via Mare 10000, som er det største

skib i projektet (Mare 5000 er det mindste), kombinerer man det bedste fra ro/ro skibe (roll on/roll off) med det bedste i lo/lo-skibe

(load on/load off). 5000/10000 henviser til såkaldte lane-meter.



Også lagerkapacitet

Der kræves særlige

havneanlæg med ni meters vanddybde, mulighed for omladning fra lastbil og bane til skib med portalkraner, opmarchmuligheder for

trailere og lastbiler, containerplads samt stor lagerkapacitet.


- Vores projekt er udarbejdet sammen med havnene i Rostock og

Sassnitz, men senere er det meningen at disse typer havne skal findes langs hele Østersøen og Kattegat.


Ole Rendbæk

mener, at udviklingen mod en ny fast forbindelse over Femer Bælt, er et skridt i den forkerte retning.


Han mener, det

bliver en flaskehals. Det skaber ikke mere trafik, men støvsuger al anden godstrafik fra skibene. Men endnu har man i Scandlines ikke

fået overbevist tyskerne om at få forbedret jernbanesporene fra Berlin og ud til f.eks. Rostock samt forbedre vejene i

den østlige del af landet.



Via Jylland i dag

- Deutsche Bahn satser p.t. meget på at sende jernbanevogne via

Jylland og Storebælt. Det drejer sig p.t. om 60 pct. af godset, men det er en stor omvej. Og jernbanetransport er ikke specielt

prisbillig. Dertil kommer forureningen, hvor skibene er mest fordelagtige.


Miljømæssigt har færgerne også

en stor fordel i form af mindre forurening end lastbiler og tog. Scandlines har dog brugt Euro2-motorer på lastbiler som udgangspunkt

for undersøgelsen. Men Rendbæk lover at finde tal for Euro3 til sammenligningen.


Liggetid i havn vil være

halvanden time for Via Mare 5000 og ca. seks timer for Via Mare 10000. Alligevel hævder Scandlines, at fragt fra f.eks. Hamburg

ikke kommer hurtigere til f.eks. Stockholm eller Helsinki end på landevej.



Negative sider

Med én chauffør

er det nødvendigt med mange stop efter køre- hvidetidsbestemmerne. Det gælder dog ikke, hvis der bruges springere,

hvor chauffører er placeret strategisk på ruten til at bytte plads bag rattet. Samtidig er der store mangler i udbedring

af jernbanenettet i Europa, både m.h.t. standarder og kapacitet.


- Der tales om, at trafikken på Europas vejnet de

næste par år vil blive øget med 26 pct. Det er der ikke plads til. Derfor tror vi, at vores superfærger vil

kunne være med til at løse infrastrukturproblemerne i Nordeuropa, siger Ole Rendbæk.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen