Berlingske Business
17:42

Suezkanalens boss: Derfor foretrækker Mærsk os frem for Panamakanalen

Billede
»Selvfølgelige er der konkurrence mellem Suezkanalen og Panamakanalen, men det er tilfældet i hele shippingindustrien. Jeg mener, at konkurrencen er sund, idet den forbedrer tjenesterne og kvaliteten«, siger Mohab Mameesh,der er formand og administrerende direktør for Suezkanalen. Foto:

Der er kun sund konkurrence, men ingen rivalisering, mellem Suezkanalen og Panamakanalen, der hver især gør det muligt for et rederi som Maersk Line at transportere last igennem søpassager i stedet for at skulle sejle udenom kontinenter.

Det siger admiral Mohab Mohamed Hussein Mameesh, der er formand og administrerende direktør for Suezkanalen, i et interview med Ritzau Finans i forbindelse med shippingkonferencen Danish Maritime Forum, som afholdes i København 26.-27. oktober.

Han er samtidig sikker på, at verdens største containerrederi, Maersk Line, foretrækker den egyptiske skibskanal frem for Panamas.

- Selvfølgelige er der konkurrence mellem Suezkanalen og Panamakanalen, men det er tilfældet i hele shippingindustrien. Jeg mener, at konkurrencen er sund, idet den forbedrer tjenesterne og kvaliteten, siger Mohab Mameesh.

Han afviser dog, at der er en rivaliseringen mellem de kanaler.

- De komplementerer hinanden, slår Mohab Mameesh fast.

SUEZ ER KORTESTE RUTE MELLEM ØST OG VEST

Han roser Panamakanalen for den udvidelse, der blev færdiggjort i juni, men fremhæver samtidig udvidelsen af Suezkanalen, som blev af sluttet i august sidste år.

MAERSK-SHIPPING/

- Fra mit synspunkt vil Suezkanalen altid være den korteste og hurtigste sørute til at forbinde Østen og Vesten - især efter udvidelsen af kanalen, pointerer Mohab Mameesh med henvisning til verdens vigtigste søruter mellem Asien og Europa.

Med udvidelsen kan Suezkanalen ifølge ham håndtere skibe med på op imod 24.000 tyvefodscontainere (teu) mod tidligere 14.000 (teu). For at tiltrække større skibe har Panamakanalen til gengæld sænket sine toldpriser, hvor Suezkanalen har valgt at fastholde sine priser.

- Panamakanalen kan maksimalt håndtere skibe på 13.000 teu, påpeger Mohab Mameesh.

MAERSK LINE VIL BENYTTE SUEZ-KANALEN

Maersk Line sagde i forbindelse med udvidelsen af Panamakanalen, at det med den gav mening at sejle de større ruter fra Fjernøsten til den amerikanske østkyst via Panama - i stedet for at tage omvejen via Suezkanalen, fordi skibene var for store til Panamakanalen. Men Mohab Mameesh er sikker på, at Panamakanalen fortsat er udfordret, når det gælder de store skibe.

The Maersk's Triple-E giant co

- Jeg tvivler på, at der er nogen, som fortsat bygger 13.000 teu-skibe. Jeg kan forsikre, at alle de 27 skibe, som Maersk Line er i gang med at bygge lige nu, vil komme til at benytte Suezkanalen, vurderer Mohab Mameesh.

Maersk Line råder over den største andel af containerskibe, som sejler igennem Suezkanalen. Og selv om Maersk Line er i gang med at bygge endnu større skibe, har Suezkanalen ikke på nuværende tidspunkt planer om at sætte gang i endnu en udvidelse.

- Den nuværende udvidelse er allerede designet til fremtiden, siger Mohab Mameesh.

Ritzau Finans: Hvor lang tid vil den nuværende udvidelse være tilstrækkelig?

- I mindst de kommende ti år, spår Mohab Mameesh.

Han påpeger, at rederierne i høj grad bygger deres skibe ud fra Suezkanalens dimensioner og i tæt samarbejde med kanalen.

fre - 20161015203328369_org.jp

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen