Berlingske Business

Strømlinet Torm er klar til yderligere vækst

torm
Resultatet i rederiet Torm efter årets første ni måneder er mere end 20 gange bedre end sidste år. Arkivfoto af adm. direktør Jacob Meldgaard. Foto:

Efter et kvartal, der har budt på rekordhøje fragtrater, og et frasalg af de resterende tørlastaktiviteter står Torm tilbage mere strømlinet end nogensinde.

Rederiet Torm kan med rank ryg fortsætte sejladsen ud af den krise, der prægede rederiet i årevis. Nu er virksomheden omstruktureret og alle aktiviteter i tørlastmarkedet solgt fra.

Tilbage står et rederi udelukkende målrettet produkttankbranchen, og det er ikke så dumt for tiden. I det seneste kvartal har raterne nemlig været på det højeste niveau siden 2008, mens tørlastmarkedet fortsat er helt i bund. Det giver et resultat for årets første ni måneder, der er mere end 20 gange bedre end sidste år.

»Der er grund til at være stolt over at levere det bedste resultat siden 2008. Jeg er meget tilfreds med, at vi efter en lang proces kan levere et stærkt operationelt resultat og har fået strategisk fleksibilitet tilbage til at styrke platformen med køb af yderligere skibe i produkttankforretningen,« siger adm. direktør Jacob Meldgaard.

torm

»Vi tog for to år tilbage en beslutning om at fokusere på produkttank og skalere ned i tørlast. Efter vi har solgt de sidste to tørlastskibe er vi nu et rent produkttankrederi. Det har taget tid at gennemføre, men det betyder, at vi kan styrke produkttankforretningen og nu har flere ejede skibe i det segment end nogensinde før i Torm.«

Med salget af skibene TORM Bornholm og TORM Anholt er rederiet helt ude af tørlastmarkedet og nu udelukkende målrettet produkttankmarkedet. Men topchefen ser flere fordele end risici ved at lægge alle æg i samme kurv.

»Hvis man har økonomiske ressourcer til at være konglomerat, kan det måske have fordele, men jeg tror på, at det giver mere mening for os, at fokusere på det, vi gør godt. Vi prioriterer produkttank, fordi det er den måde, vi kan drive forretningen bedst og skabe de bedste resultater. Vi ser en dynamik i produkttankmarkedet, som vi er gode til at skabe en værdi ud af,« siger Jacob Meldgaard.

Torm

Torm holder kortene tæt til kroppen og informerer ikke om forventningerne til næste år. Alligevel er der tegn på en optimistisk tilgang hos rederiets ledelse.

»Tendensen i efterspørgsel versus udbudt tonnage er, at der er større vækst i efterspørgslen end i udbuddet. Så markedet vil gradvist blive forbedret i de kommende år. Vi har en kritisk masse, så vi behøver ikke udbygge flåden, men vi vil selvfølgelig se på mulighederne, hvis de opstår,« siger topchefen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen