Berlingske Business

Strejke skaber togkaos i Tyskland

pix-Hamburg
Der var tomt på hovedbanegården i Hamburg onsdag morgen, hvor den tyske togstrejke blev udvidet til også at ramme passagertog. Rigtigt mange tog kører derfor ikke. Foto: Bodo Marks, EPA/Scanpix Foto:

Niende strejke siden september skaber store gener, og der er ingen slutdato.

Den tyske togstrejke udvides onsdag, så den også rammer passagertrafikken.

Togførerne i det statsejede Deutsche Bahn nedlagde tirsdag arbejdet, hvilket betød, at godstrafikken gik i stå. Fra onsdag morgen klokken 02 er også passagertog ramt. Deutsche Bahn forventer, at mellem 40 og helt op til 85 procent af alle lokaltog samt to af tre langdistancetog herefter ikke vil køre.

Togførernes fagforening, GDL, kræver bedre løn og bedre arbejdsforhold. De har ikke fortalt, hvor længe strejken vil vare, men siger blot, at de vil melde ud 48 timer, før den afsluttes.

Niende gang siden september

Strejken er den niende siden september 2014. En syv dage lang strejke tidligere på måneden var den hidtil længste i Deutsche Bahns historie.

5,5 millioner mennesker rejser hver dag med togene i Tyskland, og en femtedel af al fragt - svarende til 620.000 tons om dagen - transporteres med jernbanen.

Analytikere anslår over for nyhedsbureauet Reuters, at strejken kan komme til at koste 100 millioner euro om dagen.

Deutsche Bahn har 200.000 ansatte og har tilbudt en lønstigning på 4,7 procent samt en engangsbetaling på 1.000 euro men har samtidig nægtet fagforeningen GDL tilladelse til at forhandle for andre medarbejdere.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen