Berlingske Business

Strejke kostede Norwegian passagerer og 350 mio. norske kr.

Pilotstrejke kostede Norwegian 300 millioner kroner
ARKIVFOTO 2015 af Norwegian strejke i Københavns Lufthavn- - Se RB 10/4 2015 08.35. Pilotstrejken hos Norwegian endte isoleret set med at koste omkring 300 millioner danske kroner. (Foto: Bax Lindhardt/Scanpix 2015) Foto:

Norwegian Air Shuttle havde ekstraomkostninger på omkring 350 mio. norske kr. som følge af den store pilotstrejke i marts

Norwegian Air Shuttle havde ekstraomkostninger på omkring 350 mio. norske kr. som følge af den store pilotstrejke i marts. Det vurderer flyselskabet, hvis trafikstatistik for marts også er stærkt påvirket af strejken.

- Strejken blandt de skandinaviske piloter påvirkede vores selskab væsentligt og gav anledning til markante ekstraomkostninger. Heldigvis tiltrækker vi stadig nye kunder i Europa og Amerika, hvilket opvejede det faktum, at flere skandinaviske kunder var tvunget til i en periode at flyve med vores konkurrenter, siger administrerende direktør i Norwegian Bjørn Kjos i en pressemeddelelse.

PIX-SAS

Omkostningerne til strejken er fordelt med omkring 120 mio. norske kr. som følge af aflysningerne. Herudover var der ekstraomkostninger som følge af strejken på omkring 110 mio. norske kr., og endelig vurderer Norwegian, at det har mistet forudbestillinger af billetter for et beløb på yderligere 120 mio. norske kr.

Trafiktallene for marts viste et fald i passagertallet på 4 pct. til lige over 1,7 mio. Passagertrafikken, RPK, baseret på antallet af tilbagelagte passagerkilometer, steg med 7 pct., mens kapaciteten, ASK, faldt med 1 pct. Belægningsgraden steg med 6,4 pct.point til 84,2 pct.

Norwegian

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen