Berlingske Business

Storrums-transport

Salget af MPV-biler er primært betinget af, om man kan få bilen godkendt på gule nummerplader. To af de kendteste

i denne klasse er den netop faceliftede Toyota Previa og én af dens største konkurrenter, VW Sharan, som vi her har

sat stævne.



Begge biler er på hvide nummerplader ret kostbare - men her er der tale om halv pris. Sharan Van koster

fra 189.000 kr. eksklusive moms, inklusive levering - for billigste 1,9 TDi model (Basis).



ErhvervsBladet lånte en Sharan-testbil

hos autoriseret VW-Audi forhandler Køge Bilcenter. Det var i dyreste udstyrsstykker Trendline, som koster 218.232 kr. Til gengæld

findes Previa med enkelte ekstraudstyrsdetaljer kun i én udgave, som med D-4D dieselteknik koster 223.809 kr. - også eksklusive

moms.



Den faceliftede Previa har bl.a. fået ændrede lygter for og bag, automatisk klimaanlæg, forlygtevaskere,

sideairbags, 16 tommer fælge (stål) samt nye farvesammensætninger i kabinen.

Skydedøre i Previa

Kunderne

til begge biler er typisk liberale erhverv så som tøjforretninger og anden privat detailhandel - dertil bl.a. elektronik-, arkitekt-

og ingeniørvirksomheder samt reklamebureauer. Altså ikke så ofte egentlige håndværkerbiler, der skal

bære tunge byrder - med mindre mester skal forkæles.



Den japanske Previa er med tre kubikmeter varerum noget rummeligere

end sin tyske kombattant, der har 2,6 kubikmeter. Til gengæld bærer Sharan med sin fastere undervogn bedre byrderne end

Previa, når man kører med meget læs. Previa er dog mest praktisk som varebil p.g.a. sine skydedøre, hvor Sharan

har fronthængslede bagdøre. Så kører man kun med lette produkter, har man en fin bil i Previa, der virker

mere som en "flyder" end Sharan. De fleste eksemplarer af bilen skulle også sælges i flydernes hjemland, USA.



Sharan

er meget fast i sin affjedring, som det er typisk for tyske biler. Stolene giver også lidt bedre støtte, så til

en langtur med læs er Sharan første valg. Begge biler har sportssæder med armlæn. De to bilmærker er kendte

for at være blandt de bedste, hvad angår totaløkonomi og fejlfrihed.



Den mest smidige og støjsvage

maskine er D-4D common rail motoren i Previa. Hurtigst på toppen er Sharan, mens accelerationstiderne med 0,1 sekunds forspring

til Sharan er de samme. Gearskiftet er mere letgående i Sharan og mere kantet i Previa. Især i en accelerationstest,

men især Previa inspirerer mere til adstadig kørsel.



Sharan er og bliver den mest sporty af de to biler.



TDI-pumpedyse

motoren siger lidt mere end common rail maskinen, og TDI teknikken skal man være over hele tiden. Vælger man et forkert

gear, går bilen i stå. Det sker ikke så let med common rail teknikken.

VW mest økonomisk

I marchfart

er den sekstrins gearkasse, hvor sjettegearet er et direkte overgear (udveksling 0,79), med til at sænke støjniveauet

i Sharan, og de seks gear betyder, at man i accelerationer også kan tillade sig at gå fra andet, fjerde og videre til

sjette gear for at spare brændstof. Motoren har dog bedst af, at man begynder i første gear. Previas og Sharans femte gear

ligger i øvrigt tæt på hinanden i udveksling (0,73 og 0,74).



Økonomisk klarer Sharan 15,9 km/l i gennemsnit

- Previa kun 13,9 km/l. Her kan man dels se sjettegearets fordel, dels det faktum at Previa vejer 1.725 kg., mens Sharan vejer 1.575

kg.



Nyttelastmæssigt laster de to biler næsten det samme - 875 kg. for Previa og 850 kg. for Sharan. Det gælder

også påhængsvægtene, der med bremser for Previa er på 1.600 kg. og for Sharan 1.575 kg.

ESP

standard hos VW

Udstyrsmæssigt har Sharan Trendline bl.a. aluminiumsfælge, læderrat, højde/længdeindstilling

af rat, justerbart førersæde og en lav læssekant uden kanter. Previa har ikke læderrat og har en mindre

kant ned til varerumsfladen. Previa har derimod sædevarme som standardudstyr. Begge har tagræling, førersæde

med armlæn, tågelys, klimaanlæg, centrallås og el-spejle.



Sikkerhedsmæssigt byder Sharan på

ABS-bremser og ESP som standard (siden årsskiftet). Previa har i hvidpladeudgave foruden ABS både TRC (antispinkontrol),

VSC (stabilitetskontrol) og BA (bremseassistent), men van-modellen har alene ABS-bremser og elektronisk bremsekraftfordeling.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen