Berlingske Business
13:02Volkswagen fastholder pladsen som verdens største bilproducent

Stormombrust Uber kan ændre den danske taxilovgivning

Uber
Københavns Politi har indledt de tre første sager mod personer, der transporterer andre via mobilappen Uber. Foto:

Taxi-tjenesten Uber vækker politisk debat, efter at dansk politi for første gang har sigtet Uber-chauffører. En ny taxilovgivning kan være på vej.

Der er lagt op til, at den omdiskuterede taxi-tjeneste Uber bliver genstand for heftig debat på Christiansborg.

Det erfarer Berlingske, som har talt med flere partier, der forventer, at en ny taxilovning allerede vil blive drøftet inden jul. Der er ifølge Berlingskes oplysninger nedsat et kommissorium på vegne af Transportministeriet, hvor det vil blive diskuteret, om der er plads til nye løsninger i taxibranchen som for eksempel Uber.

»Vi går nu i gang med en politisk proces, hvor vi skal kigge på, hvordan vi justerer taxilovgivningen, så vi tager højde for, at der kommer nye teknologiske muligheder og nye måder at gøre tingene på. Jeg håber, at der kommer en snarlig afklaring, for det er utilfredsstillende for alle parter, at Uber endnu ikke ved, om de kan få grønt lys,« siger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen.

AUSTRALIA UBER LAUNCH

Fire chauffører sigtet

I Danmark har Uber det senere år været igennem et decideret stormvejr, hvor Trafikstyrelsen allerede politianmeldte taxi-tjenesten få timer efter lanceringen i november 2014. Siden er Uber blevet politianmeldt af flere omgange, men for første gang har Københavns Politi nu opsigtsvækkende valgt at sigte fire Uber-chauffører for ulovlig taxikørsel, selvom en domstol endnu ikke har truffet afgørelse om, hvorvidt kørselskonceptet er lovligt eller ej.

Sigtelserne sker til trods for, at advokaturchef Vibeke Thorkil-Jensen fra Københavns Politi i et internt brev 27. oktober i år har bedt sine medarbejdere om ikke at skrive sager på Uber-chauffører, før der foreligger en retlig vurdering af, hvorvidt det er lovligt.

29BBMuber5.jpg

»Jeg har netop fået at vide, at færdslen skulle have udsendt et bødeforlæg til en Uber-chauffør. Det er ikke meningen på nuværende tidspunkt, da vi skal have en retlig vurdering af, om Uber-kørsler er en overtrædelse af taxilovens § 1 stk.1,« skriver hun i brevet, som Berlingske er i besiddelse af.

Politiet: Et spørgsmål om prioritering

Ifølge Søren Wiborg, politikommissær ved København Politis Færdselsafdeling, skyldes den ændrede praksis, at politiet nu er nået frem til en aftale om, hvordan de skal håndtere sagerne mod Uber.

»Det har ikke været et højt prioriteret område. Vi vil stadigvæk ikke jagte Uber-chauffører, men hvis vi stopper dem i forbindelse med færdselskontroller, bliver de sigtet, og der bliver ført en sag videre,« forklarer han.

Er det ikke problematisk for retssikkerheden, at I kun stopper dem ved færdselskontroller?

»Sådan er det jo med mange af de færdselsting, vi beskæftiger os med. Det er også vanskeligt at se, hvem der kører for Uber, så det er noget, vi tager, når vi stifter bekendtskab med chauførrerne,« siger Søren Wiborg.

Lovgivningen er problemet - ikke Uber

Godt et år efter, at Uber gik ind på det danske taximarked, har mange danskere taget Uber til sig. Flere end 100.000 har hentet Ubers app, mens 1.500 har tilmeldt sig som chauffører.

AUSTRALIA UBER LAUNCH

Både Venstre, Konservative og Liberal Alliance hilser fortsat taxi-tjenesten velkommen i Danmark.

»Når vi laver ny lovgivning, skal der være plads til Uber. Der skal være samme krav til alle operatører, så konkurrencen er lige og fair, men det er ikke sikkert, at kravene skal være de samme som i dag,« siger trafikordfører for Konservative, Rasmus Jarlov.

Liberal Alliances erhvervsordfører, Joachim B. Olsen, mener ikke, at problemet er Uber, men lovgivningen.

»Vi har lige nu en situation, hvor politiet opfatter et koncept som ulovligt, selvom ingen ved, om det er tilfældet eller ej. Det kan ingen være tjent med, og derfor bør vi fra politisk side gøre op med os selv, om nye løsninger så som Uber skal være velkomne i Danmark. Det mener jeg bestemt, at de skal, og derfor vil jeg opfordre regeringen til at tage fat på denne problemstilling i de kommende vækstforhandlinger,« siger Joachim B. Olsen.

»Man skal jagte Uber«

Hos Dansk Folkeparti bliver der dog »på ingen måde givet tilladelse til Uber« med partiets stemme.

»Det er pirattaxier, og de skal bare stoppes. Jeg synes, at man skal jagte Uber, fordi de kører rundt uden tilladelser, skaber unfair konkurrence og tjener sorte penge. Det gælder om at få Uber stoppet hurtigst muligt,« siger Kim Christiansen, trafikordfører for Dansk Folkeparti.

AUSTRALIA UBER

Også Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, mener, at det er »glædeligt«, at politiet har sigtet fire Uber-chauffører.

»Uber er ikke deleøkonomi, men en virksomhedsmodel, som under dække af begrebet deleøkonomi vil medvirke til at deregulere en hel branche og udsætte chaufførerne for lønpres og social dumping. Uber repræsenterer en tilbagevenden til en rå og ureguleret kapitalisme, som for længst er forladt. Men jeg er ikke i tvivl om, at der fra politisk side gøres et forsøg på at »holde hånden over« Uber. Og da politiet i øjeblikket kan undskylde sig med mangel på ressourcer, går det jo op i en højere enhed,« siger Henning Hyllested.

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) ønsker ikke at udtale sig om Uber, da virksomheden i øjeblikket er meldt til politiet, men han siger til Berlingske:

»Jeg vil nu tage en snak med ordførerne, og så skal vi overveje, hvordan der kan sættes en hensigtsmæssig proces i gang i forhold til at ændre reguleringen,« siger Hans Christian Schmidt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen