Berlingske Business

Storhandel af vandflyselskab giver trecifret millionbeløb til dansk trio

nye vandflyver
Vandflyveren, der er sat i rute mellem Aarhus og København fotograferet i Københavns Havn efter sin første tur fra Aarhus 24 . maj 2016. Turen tager 45 minutter hver vej.. (Foto: Asger Ladefoged/Scanpix 2016) Foto:

Tre danske rigmænd forgyldes atter af vandfly. Den internationale kapitalfond Bain har betalt i omegnen af 3 milliarder kroner for det fusionsselskab, som de tre danskere har andel i.

Lars Henrik Nielsen, Jesper Mourier og Rene Mourier er fætre, og sammen har de skabt en succesfyldt forretning bestående af vandflyruter i særdeleshed Maldiverne.

I 2013 solgte de vandflyselskabet Maldivian Air Taxi til investeringsfonden Blackstone, hvilket betød, at de høstede en gevinst på ca. 550 millioner danske kroner i deres fælles selskab, Seaplane Holding.

Louise Roe

Men vandflyselskabet fortsatte med at kaste penge af sig, skriver Børsen. Blackstone fusionerede med rivalen Trans Maldivian Airways, hvilket resulterede i verdens største flåde af vandfly. Fusionselskabet er nu solgt til den internationale kapitalfond Bain for 500 millioner dollars, og det forsøder tilværelsen hos de tre danske rigmænd.

De beholdt nemlig 10 procent af fusionsselskabet, og når selskabets gæld er trukket fra, giver det et danskerne »et pænt trecifret millionbeløb.« Vandflytrioen går i forvejen ikke bekymrede til banken, for de kan hver især bryste sig af at have egenkapital på cirka 400 millioner kroner i deres personlige selskaber.

Vandflyver København-Aarhus

»Nu er barnet så flyttet helt hjemmefra, og det er dejligt, selvom vi da også kniber en tåre. Vi fik en god pris, som vi er tilfredse med,« siger Lars Erik Nielsen, som fortsat skal være en del af bestyrelsen i vandflyselskabet, til Børsen.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Artiklen fortsætter under billedet
Lars Erik Nielsen
Lars Erik Nielsen har startet vandflyver-taxi selskab op på Maldiverne i 1992, som de frasolgte i 2013, og som senere fusionerede med Trans Maldivian Airways. Trioen beholdt 10 procent af fusionsselskabet, og det høster de nu betragtelige summer på. Foto : Søren Bidstrup

Lars Erik Nielsen var også manden, der var med til at etablere en vandflyrute mellem København og Aarhus, der gør det muligt at rejse mellem landets to største byer på samlet set en time.

Vandflyver

Det er selskabet Nordic Seaplanes, der står bag ruten, og i 2017 kunne selskabet mønstre et lille overskud i investeringsselskabet DHC6 Invest, der afholder udgifter til vandflyveren. Selve selskabet Nordic Seaplanes måtte dog konstatere et underskud på godt en million kroner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen