Berlingske Business

Store penge i 200 meter

I går mødtes repræsentanter fra Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik, ATL, med kolleger fra Arbejdsgiverforeningen

for Kollektiv Trafik, AKT.



På dagsordenen var et samarbejde om uddannelse af buschauffører med simulatorundervisning.





Sidstnævnte er blevet noget af et hit, siden Transportsektorens Uddannelsesfond, TSU, introducerede landets første

lastbilsimulator på transportmessen i Herning i fjor, og interessen for den specielle undervisning er ikke blevet mindre af

de alvorlige busulykker i Tyskland i den forløbne vinter.



TSU''s simulator er indrettet som et lastbilførerhus,

men direktør i ATL, Poul Juelsbjerg, venter, at der vil blive indkøbt flere simulatorer - bl.a. også målrettet

buschaufførernes behov. Uddannelsesaktiviteterne er også aktualiseret af et nyt EU-uddannelsesdirektiv, som også

indføres i Danmark i de kommende år. Der er grundlæggende to hovedsigter med lastbilsimulatoren: Sikker kørsel

og besparelse ved defensiv kørsel.



I årsberetningen fra TSU, som ATL og SiD, står bag kan man læse om

mange gode grunde til at anvende lastbilsimulatoren.

Stor besparelse

En af dem, der har brugt dem, er den lille nordjyske

transportvirksomhed Halvrimmen Vognmandsforretning. Virksomheden, der har fire lastbiler og otte chauffører beskæftiget

i toholdsdrift, kører med slagteriaffald.



Ejerleder og vognmand Kaj Storgaard sendte chaufførerne ind i simulatoren for,

at de skulle lære at køre mere defensivt, så der kunne spares på brændstofforbruget.



Resultatet

blev, at virksomheden kører 200 meter mere på en liter diesel end tidligere. Selv om det ikke lyder af alverden har virksomheden

alene med dette initiativ sparet 35.000 kr. på årsplan. Hertil kommer mindre slitage på materiellet.



Nu planlægger

den nordjyske vognmand at give sine chauffører en ny tur i simulatoren, hvor der bliver sat fokus på sikkerhed.



Ca.

3.000 danske chauffører har prøvet simulatoren. 500 af dem repræsenterende 25 vognmandsvirksomheder har gennemført

et eller flere deciderede kursusforløb i den.

Skræddersyes

Ifølge Poul Juelsbjerg skræddersys

hvert enkelt kursus i vid udstrækning til den enkelte virksomheds behov.



- Forventningerne til lastbilsimulatoren blandt

vores medlemsvirksomheder har været store. Vi har i den grad kunne mærke, at vi har ramt en særdeles tør

plet i forhold til trafiksikkerhedsuddannelse, hvilket er glædeligt for både arbejdstager og arbejdsgiver, siger han.





- Ud over de mange positive tilkendegivelser, vi har fået fra vognmændene, er lastbilsimulatoren et godt og sundt

tegn på, at branchens aktører vil mere uddannelse, og ønsker at tage et aktivt medansvar for erhvervets kompetenceniveau.

Som erhverv har vi en helt central samfundsrolle, der forpligter på flere forskellige områder, og arbejdsgivere såvel

som arbejdstagere påtager sig dette ansvar. Vi kan dog ikke løfte opgaven alene, hvorfor vi håber på, at

erhvervets initiativer bliver mødt med øget politisk handlekraft i forhold til uddannelse i transporterhvervet, forklarer

Poul Juelsbjerg.



På længere sigt er det hensigten, at simulator-træning skal anvendes ved såvel grunduddannelse

som efteruddannelse.



Poul Juelsbjerg anslår, at henved 60.000 chauffører skal efteruddannes de næste fem år.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen