Berlingske Business

Store forandringer på vej i dansk billogistik

Ny doktorafhandling peger på, at billogistik mellem fabrik og forhandler kommer til at spille en større rolle fremover.

Biler og status handler mere om at producere biler og sælge dem end om at sørge for, at de kommer frem fra fabrikken til udstillingsvinduet.

En frisk doktorafhandling om billogistik af forskeren Leif-Magnus Jensen fra Handelshøjskolen BI i Oslo viser, at mellemleddene - det vil sige især logistikfirmaerne - vil få langt større opgaver i moderne bildistribution fremover end i dag, og de vil yde andet end standardiserede tjenester.

- Mellemleddene får mindre opmærksomhed i dag, men det kan måske ændre sig, siger forskeren.

Han har gennemført et studie af mellemleddenes roller i moderne distribution med baggrund i det norskejede autologistikfirma Autolink og firmaets position i forhold til Honda og to norske Honda-forhandlere. Samtidig har han set på Autolinks relationer i indskibsningshavnen Copenhagen Malmö Port (CMP) i Malmö. Autolink distribuerer biler til forhandlere i Norge, Sverige, Finland og i de baltiske lande.

I Danmark er der flere bildistributionsfirmaer, som indgår aftale med importører om totalleverancer. Således klargør firmaet Dansk Auto Logik biler i Vamdrup og Kalundborg for flere danske bilimportører, som i reglen kun ser bilerne elektronisk.

- I større lande er distributionsdelen sat i større system. Jeg ved fra Frankrig, at bilforhandlerne samarbejder med underleverandører, der klarer hele opbygningen af bilen med udstyr, indretning, lakering og dekorering af varebiler, reolopbygning og meget andet. Når først slutkunden og sælgeren er enige, tager underleverandøren sig af resten. Et sådant system kunne man nok profitere på som både importør, forhandler og kunde, siger Bent Steen Jensen, produktchef for varebiler hos Opel Danmark A/S.

Han kunne godt forestille sig, at det kunne være en fordel i nedgangstider, fordi alle besparelser tæller.

Win win-situation

Globalisering og øget international handel har resulteret i de store ændringer inden for logistik og distribution. Kunderne bliver stadigt mere krævende, teknologien ændrer sig, og opgaverne bliver mere specialiserede.

Produktionen af biler ændrer sig i takt med salg og efterspørgsel på bilerne. Det har givet mellemleddene betydelige udfordringer, men har også givet mulighed for at få en større og vigtigere rolle i erhvervslivet.

- Mellemleddene må håndtere øget grad af kompleksitet og stor variation i fragtvolumen, påviser Leif-Magnus Jensen i sin doktorafhandling.

Mellemleddene tvinges til at indarbejde større fleksibilitet, og de hjælper med til at håndtere og koordinere slutkundens bestillinger og leverancer fra flere bilproducenter.

Hos Dansk Auto Logik i Vamdrup har man allerede kunder, der har outsourcet deres billogistik, så Dansk Auto Logik også står for blandt andet opbygning, lageropbevaring af nye og brugte biler samt slutmontering.

Værkfører Hans Ulrik Mikkelsen, der har kontakten med mange af bilimportørerne, ser en øget interesse for outsourcing af hele billeverancen.

- Der er ingen grund til at køre bilerne rundt til flere opbyggere, når det hele kan ske centralt, og vores kunder med afdelinger flere steder i landet behøver ikke at få biler leveret ved hovedkontoret - især ikke hvis det ligger i Aalborg og det er afdelingen i Nakskov, der skal have bilen. Man slipper også for at involvere unødige led. Vi har kunder, som i stedet for at bruge to måneder til klargøring, kan klare det på tre uger gennem outsourcing, siger Hans Ulrik Mikkelsen.

Leif-Magnus Jensen har især været optaget af at se, hvilke roller distributøren spiller i forhold til sine bilkunder. Konkurrencen har betydet øget effektivitet gennem hele logistikkæden. Mellemleddene er gennem tilpasning og omstilling blevet vigtigere for værditilvæksten i hele kæden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen