Berlingske Business
07:36Ny fidus: Leasingbiler kører fortsat rundt uden registreringsafgift

»Store danske rederier kan være væk om ti år«

Grå horisont får Mærsk til at skære 4000 containerjob Mærsk
Danske A. P. Møller-Mærsk ved, at der kommer ændringer i den måde, branchen vil fungere på i fremtiden. Men hvilke ændringer? Foto:

Alt kommer til at ændre sig for de danske rederier inden for de næste ti år. Digitaliseringen vil skylle hen over branchen i en fart, der ikke er set tidligere. Rederierne er bekymrede, men siger, at det, der sker nu, rummer store muligheder.

I 1988 er Kodak kongen af fotografierne. De dengang 145.000 ansatte kan se ud over verden på toppen af en succes. Den store amerikanske virksomhed tjener det år enorme summer, og ingen kan forestille sig den dystre fremtid, der venter ikke så langt væk. For blot 24 år senere – i 2012 – er smilene væk. Kodak går konkurs, og de nu 13.000 ansatte mister deres job.

smedegaard

Et andet sted i USA – i Silicon Valley – sker der noget andet i 2012. Facebook betaler én mia. dollar for fotodelingstjenesten Instagram, der på det tidspunkt har 13 ansatte. Det nye sociale medie har forstået, hvordan digitalisering af fotografiet har skabt helt nye muligheder. Det var en ændring, som Kodak ikke forestillede sig, da virksomheden i begyndelsen af 1990erne solgte et vigtigt patent til digitaliseringen af billeder. Det var de traditionelle papirbilleder, der var virksomhedens forretningsområde, som argumentet lød dengang.

17BUSKodak-133103.jpg

Siden er andre brancher blevet rystet af de digitale forandringer, som nogle kalder disruption og andre den fjerde industrielle revolution. Videoudlejeren Blockbuster har givet op over for streamingstjennesterne Netflix og HBO, AirBnB har sat hotel­branchen under pres, og Uber er ved at rive de gamle taxaselskaber i stykker.

Ændringer vil komme – og ramme

Det store danske rederierhverv ved, at ændringerne vil ramme Norden, A.P. Møller - Mærsk, Torm, Lauritzen og de andre rederier, som ellers har domineret verdens­havene i mere end 100 år. Snart kommer de førerløse skibe, fragtdroner og 3D-printere. Eller måske noget helt fjerde. For præcis, hvad der sker, ved ingen, men at fremtiden indeholder store forandringer for det store danske shippinge­rhverv, er ingen i tvivl om.

»Jeg ved ikke, hvad der kommer. Men vi ser, at forandringer rammer også med et helt andet tempo en tidligere, og naturligvis kommer der her til vores industri,« siger Niels Smedegaard, adm. direktør for DFDS.

Han frygter, at nogle af de store danske rederier ikke formår at omstille sig til forandringer, som den digitale udvikling vil trække ind over dem.

»Der er en fare for, at nogle af de større rederier ikke længere er her om ti år. Vi er ved at vågne op, men hvis vi læner os tilbage og siger, at det ikke rammer os, fordi vi har haft skibe i 100 år, er vi i alvorlig fare,« siger Smede­gaard.

SPAIN-UBER/

Anders Hvid er stifter og leder af Dare Disrupt, der er ekspert i digitale forretnings­modeller. Anders Hvid bruger eksemplet med Kodak, når han hjælper virksomhederne med at forstå det nye pres, som der vil komme i fremtiden. Han mener, at de dansker rederier skal have nye kompetencer ind i ledelsen.

»Hvordan skulle ledelsen i Kodak tage beslutningen om at digitalisere, når de arbejdede med papir og kemi. Det var jo helt uden for deres verden. Og kigger vi på ledelsen i rederierne, er det shippingfolk, der skal tage beslutninger, der går ud over det, de kan og vil. Derfor skal de først erkende ud- fordring og få andre ind ledelsen til at hjælpe med transformationen,« siger Anders Hvid.

Andre brancher truer

Danske rederier skal ikke så meget frygte dem, som de kæmper med i dag. Det er snarere selskaber som Amazon eller Google, som er truslen. De to amerikanske gigantvirksomheder har luftet ambitiøse planer inden for transport.

»Det største trussel kommer ikke fra rederiernes nuværende konkurrenter. Vi vil se, at de virksomheder, som har forstået digitalisering, vil gå fra branche til branche. Traditionelt konkurrerer shipping mod shipping, men fremover vil det blive langt nemmere at flytte sig, og konkurrencen vil komme andre steder fra,« siger Anders Hvid.

nætflæx

Claus Hemmingsen, formand for Danmarks Rederiforening og en af top­direktørerne i A.P. Møller - Mærsk, er sikker på, at meget kommer til at ændre sig. Han mener, at det er vigtigt at fokusere på de muligheder, der opstår.

»Det her er noget, som optager alle rederier, og det er noget, som optager alle forretningsområder i Mærsk. Vi er alle sammen enige om, at der kommer til at ske kæmpeforandringer, men de fleste af os ser det som en kæmpe mulighed. Man kan fokusere på at undgå disruption, eller man kan fokusere på at skabe værdi i disruption, og det er det, vi skal have de danske rederier sporet ind på,« siger Claus Hemmingsen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen