Berlingske Business
08:43Sydbank venter lavere resultat i 2018

Store besparelser ved at opgive korrekte produktdata

Transporten af dagligvarer mellem produktionsvirksomhederne og butikshylderne står overfor markante besparelser, når et

nyt samarbejde mellem dagligvareindustrien og handelen går i gang efter nytår.



Industrien og handelen er blevet enige

om at etablere en dansk produktdatabase for dagligvarehandelen. Der er i dag alt for mange fejl i de produktdata, som industrien opgiver,

og som bl.a. danner grundlag for, hvor mange paller og pakker lastbilerne skal køre med fra industrien og grossistlagrene til

butikkerne.



De forkerte data om varernes størrelse og vægt har store konsekvenser for logistikken indenfor dagligvarehandelen.

Ofte er varerne større end angivet af produktionsvirksomheden, og det medfører, at de ordrer, en lastbil skal køre

med fra lageret til butikkerne, ikke som ventet kan fragtes på en enkelt lastbil, men må transporteres på to lastbiler.





I andre tilfælde opgives for store mål på varerne, og det medfører, at der er for meget luft mellem

hylderne i butikkerne - og det kan irritere dagligvarekæderne gevaldig meget, fordi for meget luft mellem butikshylderne er

lig med mistet omsætning. I stedet for luft kunne der nemlig stå andre varer, som kunne skabe øget omsætning.



Danmarks

største dagligvarekoncern indenfor handelen er Coop Danmark, der herhjemme har 1300 butikker og via samarbejdet i Coop Norden

har ca. 3000 butikker. Hos Coop Danmark er man stærkt utilfreds med de mange fejl, som industrien behæfter varerne med,

når de opgiver varerne mål og vægt.



- Bare indenfor logistikken er det vores mål at opnå besparelser

på omkring 52 mio. kr på årsbasis. Vi ønsker at få omkostningerne reduceret, og for at klare det er

der et øget behov for detailinformationer, siger kategoridirektør Niels Munck, Coop Danmark.

Initiativet

At

industrien opgiver for mange fejl, når de oplyser om produkternes mål og vægt, bekræftes af IT-chef Anders

Rasmussen, Colgate-Palmolive:



- Hvert år oprettes der tusinder af nye produkter. Dataark medbringes af key account manageren

eller sendes til dagligvarekæden - og kommer retur, fordi der er fejl på dem. Statistikken viser, at der er fejl i op

til 70 pct. i stamdata, siger Anders Rasmussen.



Nu går industrien og dagligvarehandelen så sammen om et nyt samarbejdet for

at få orden i de centrale data om hver enkelt produkt - fra kaffeposen og dunken med vaskemiddel til kollistørrelser

og kolli pr. palle.



Samarbejdet er etableret i Dansk Dagligvareleverandør Forenings (DLF) regi. Industrien har taget initiativet,

men har inviteret dagligvarehandelen med - og det har kæderne sagt ja til, dog foreløbig uden deltagelse af en af de

store aktører i dagligvarehandelen, Dansk Supermarked, der står bag Bilka, Føtex og Netto. Dansk Supermarked har ikke

ønsket at være med til at betale for det nye system, men vurderingen er, at Dansk Supermarked kommer med som fuldgyldig,

betalende deltager formentlig allerede i år.



Foreløbig omfatter samarbejdet dermed størstedelen af dagligvarebranchen med

DLF, De Samvirkende Købmænd, Coop Danmark, Dagrofa og Edeka Danmark.



I disse uger afgiver dagligvareproducenterne

og kæderne en hensigtserklæring til Dansk Dagligvareleverandør Forening, hvor man angiver, at man har til hensigt

at deltage i det nye samarbejde - og at være med til at betale til ordningen.

Databasen

Det nye samarbejde hedder

populært DADAS, som står for Dansk Data Alignment Service. Formålet er at minimere fejl i den elektroniske udveksling

af informationer mellem industri og handel.



Det skal ske ved, at producenten/dataleverandøren én gang for alle indmelder

oplysningerne om varen i produktdatabasen.



I produktdatabasen gennemgår alle oplysninger en omfattende kvalitetskontrol,

og først efter et grundigt tjek går informationerne videre til de modtagere, der har adgang til dem. Fidusen er naturligvis, at

industrien ikke længere skal skrive et nyt dataark om produktet, hver gang en ny kunde melder sig, men at både industrien

og kæderne kan gå ind i samme database og trække på en vares data - som i fremtiden vil være korrekte

data.



- Fordelene er, at man afleverer data ét sted, så man slipper for at udfylde flere vareindmeldelsesskemaer

og oprettelsesskemaer. Industrien får færre henvendelser om forkerte data, og man vil opleve færre faktureringsfejl

på kollistørrelser og kolli pr. palle. Endelig vil man opnå besparelser i logistikken, fordi man kan arbejde med

fyldte lagerpaller. I fremtiden vil man ikke risikere at skulle tage et lag fra en palle, fordi der er forkerte data, siger seniorkonsulent

Peter Skovborg fra Teknologisk Institut, der har deltager i udviklingen af den nye produktdatabase.



Hos Danmarks største

dagligvaregrossister, SuperGros, siger indkøbsdirektør Bjarne Bak:



- Alle vareleverancer til butikkerne opmåles

i volumen, og vore lastbiler disponeres herefter. Betragt vore lagre som fabrikker, siger han med adresse til dagligvareindustrien.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen