Berlingske Business

Stor reform af bilafgifter kan blive udskudt

Regeringen sætter fart på forhandlinger om billigere biler
ARKIVFOTO Foto:

Bliv nu færdige, så vi kan sælge biler igen.

Sådan lyder det fra bilbranchen, der er gået glip af ugers kundebesøg og prøveture, mens forhandlingerne om bilafgifter har mindet om et lydløst harmonikasammenstød mellem regeringen og Dansk Folkeparti.

Nu forsøger parterne så igen at nå i mål.

Og det kan blive med en model, der tager de indledende skridt mod den omlægning af bilafgifterne i retning af miljø og sikkerhed, som DF ønsker.

Til gengæld opgiver parterne at lave den grundlæggende reform af afgiftssystemet som både DF, De Konservative og bilbranchen har talt for.

Den vil i stedet blive udskudt til minimum efter næste valg - altså eksempelvis i fire år, oplyser flere kilder med indsigt i forhandlingerne til Ritzau.

Det skal give ro til at lave reformen ordentligt. Og sende et signal til bilkøberne om, at de lige så godt kan købe nu, for der går alligevel lang tid, før systemet bliver ændret igen.

Alt efter temperament kan det udlægges som en panisk hovsa-løsning eller rettidig omhu i forsøget på at få gang i bilsalget igen.

Bilsalg

Selv om DF er ved at nå til enighed med V og K om hovedlinjerne i en afgiftsomlægning her og nu og en udskydelse af den store reform, så er det dog ikke sikkert, at aftalen bliver til noget.

Liberal Alliance er nemlig endnu ikke om bord. Og de tre regeringspartier har givet hinanden håndslag på at være enige, når der i forhandlinger ændres på et udspil.

Så en aftale kræver Liberal Alliances accept. Ellers må regeringspartierne begynde forfra med at lave et nyt udspil til DF. Og det vil betyde yderligere forsinkelser i forhandlingerne.

Dermed er presset igen havnet på LA, der netop har lagt ryg til et endegyldigt farvel til topskattelettelser i denne valgperiode.

Det ubehagelige for LA er dog, at hvis partiet giver sig af hensyn til bilsalget og blå blok, så kan det hurtigt blive udlagt som et nyt ydmygende topskatte-nederlag.

Qashqai

Regeringen har nemlig spillet ud med en flad bilafgift på 100 procent. VLAK-regeringens forslag vil især gavne købere af de dyreste biler, der i dag betaler en afgift på 150 procent.

Det vil være en slags topskattelettelse på biler, har det lydt gentagne gange fra Kristian Thulesen Dahl (DF). Forslaget er derfor ikke udgangspunktet for det kompromis, som ligger foran LA.

Selv om nederlaget i givet fald vil være størst for LA, kan en eventuel aftale dog også gøre DF sårbare for kritik.

For når partiet har flertal uden om regeringen med partierne i rød blok, hvorfor udnytter man så ikke det til at gennemføre en stor reform, der for alvor belønner miljørigtige og sikre biler?

Igen er begrundelsen hensynet til det stillestående bilsalg.

Det kan tage seks måneder eller mere, før politikere og embedsmænd i fællesskab er klar med en model, som vil være holdbar, lyder skønnet. Og det kan bilbranchen ikke vente på.

Peugeot 208

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen