Berlingske Business
14:04Endnu en Uber-chef siger op

Støt de familieejede transportvirksomheder

En betydelig del af de mindre og mellemstore transportvirksomheder er familieejede virksomheder. Mange har været i samme familieeje

i flere generationer. Denne type virksomheder er præget af de særlige forhold, som gælder, når ejerkredsen

er stolt af sit livsværk og har udviklet intuitionen for løbende udvikling af virksomheden.



Udviklingen på

transportmarkedet stiller nye krav. En særlig udfordring er udvikling af kompetencer og innovationsevne. Virksomhedernes ressourcer til

gennemførelse af store udviklingsprojekter er begrænsede. Hertil kommer, at som i resten af branchen er uddannelsesniveauet

lavt, og traditionen for udvikling gennem uddannelse er beskeden.



Der er således stor potentiel nytte for det danske samfund

ved en indsats rettet mod de familieejede transportvirksomheder. Det er baggrunden for et initiativ i regi af Danmarks Transport Akademi:

"Strategisk kompetenceudvikling i mindre transportvirksomheder. Her er viden, der sikrer din virksomheds fortsatte eksistens".



Som

opstart blev virksomheder interviewet ved et besøg. Efterfølgende blev der udarbejdet en rapport, der beskrev virksomhedens

nuværende situation. Virksomhedslederne deltog derefter i et introduktionsforløb, hvor faglige emner, som der muligvis

skulle undervises i, blev diskuteret.



Det var deltagerne selv, som bestemte indholdet af kompetenceforløbet for de næste

år. Dette har skabt et stort ejerskab og ansvar for kompetenceforløbet. Samtidig hermed gav det mulighed for at lære

hinanden bedre at kende og skabe netværk og fællesskab.



De emner, som virksomhederne valgte til kompetenceforløbet,

var: Salg og markedsføring og samarbejde med transportkøber, It med omtanke, Personale og arbejdsmiljø, Uddannelsesplan,

Selvanalyse og introduktion til benchmarking, Knæk et regnskab, Logistik og trafiksikkerhed og Miljø i transportbranchen.

En

travl hverdag

Virksomhederne mødes ca. hver 2. uge om eftermiddagen, ca. 3 gange i et kvartal. Undervisere fra forskellige organisationer

giver et fagligt input og ind imellem er der gruppearbejde, diskussion i plenum og evt. gennemgang af hjemmeopgaver. Kaffepauserne

er også meget lærerige, for her foregår der erfaringsudveksling og netværksdannelse på tværs af virksomhederne.

Oftest deltager 2 personer fra hver virksomhed. Det er dog ikke altid de samme personer, der deltager; det afhænger af de faglige emner.

Formålet er at iværksætte de netop indlærte idéer og værktøjer hjemme i egen virksomhed.



I

forløbet har deltagerne erfaret, at der er behov for yderligere uddannelsestilbud. Deltagerne er derfor nu i samarbejde med

erhvervsskoler ved udvikle et nyt uddannelsesforløb rettet mod administrationsmedarbejdere, chauffører, lagerfolk og

mekanikere. De valgte emner er: kommunikation, personlighedsudvikling, internet og it.

Eksistens sikret af viden

Alle deltagere

er opfyldt af deres hverdag, så det er ikke altid nemt at få tid til netværksdannelse og kompetenceudvikling. Kurset

har ændret holdningen til, hvordan viden skal sikres en fremtid.



Deltagerne er nu klar over, at innovation og udvikling

af nye ledelsesformer er nødvendigt. Vurderingen er, at det ikke må betyde øgede omkostninger, derfor kan det

kun ske ved mere effektiv drift og ved at fokus flyttes til den daglige drift.



I forløbet bliver der hele tiden fokuseret

på, at der ikke skal sættes for mange projekter i gang, og at det er vigtigt at gennemføre små projekter, som

kan blive til succes.



Danmarks Transport Akademi påtænker at starte et nyt kursus for andre vognmænd, som skulle

have lyst til et sådant forløb her ved årsskiftet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen