Berlingske Business

Største bøderegn i historien? Så meget har »dieselgate« kostet Volkswagen

VW
Bøderne fra dieselgate-skandalen bliver ved med at hobe sig op for Volkswagen. Foto:

Regningen for at have fiflet med målingen af udledning fra Volkswagen-biler vokser og vokser. Fredag blev der lagt 19,5 mia. kr. til regningen, og mere er i vente.

Den tyske bilgigant Volkswagen fik fredag endnu en regning for, at koncernen i perioden 2009-2015 snød med målingen af udledning fra koncernens dieselbiler.

Det skete da en forbundsdommer i Detroit stadfæstede, at Volkswagen skal betale 2,8 mia. dollar eller 19,5 mia. kr. i bøde.

Bøden er en del af et 4,3 mia. dollar (29,5 mia. kr.) stort forlig, som bilkoncernen indgik i USA i januar i år.

Skandalen blev en realitet i efteråret 2015, da Volkswagens ledelse erkendte, at virksomheden havde snydt og installeret særligt software i 11 millioner dieselkøretøjer. Softwaren fik det til at se ud som om, bilernes udstødning forurenede betydeligt mindre, end det var tilfældet.

Siden har Volkswagen fyret topchefen,  og tyskerne er blevet tvunget til at indgå aftaler om tilbagekøb af biler og erstatninger i milliardklassen. Aktiekursen har også taget sig en gevaldig rutsjetur i nedadgående retning.

Med den seneste bøde i Detroit er Volkswagens samlede udgifter til skandalen oppe på 21 mia. dollar eller 144 mia. kr. Det skriver tyske Handelsblatt.

Og der er flere udgifter i vente. Flere amerikanske stater har også sager kørende mod Volkswagen, ligesom der er sager på vej på vegne af kunder i en række lande over hele verden.

Volkswagens egen vurdering af, hvad sagen kommer til at koste, ligger i øjeblikket på omkring 25 mia. dollar eller godt 170 mia. kr.

Samtidig står både storinvestorer og småaktionærer i kø med sagsanlæg på grund af de tab, de led i forbindelse med de voldsomme kursfald, da skandalen blev kendt i efteråret 2015. Ifølge Handelsblatt ligger der i øjeblikket mere end 1.500 klager ved landretten i Branschweig med krav på i alt 8,8 mia. euro eller ca. 65 mia. kr.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen