Berlingske Business

Stjernestatus til ny kompakt varebil

Kvalitet koster. Det gælder ikke mindst for en Mercedes-Benz - og et godt bevis er den netop lancerede Vaneo - og den udstråler

også kvalitet ned i alle detaljer. Herhjemme kommer den p.g.a. prisen kun som varebil på 30 pct. afgift - til 160.354

kr. plus moms for den testede 1,7 CDI med ny common rail turbodieselmotor. Hertil skal lægges 9.546 kr. for bilens automatgear

efter tiptronic systemet.


Vaneo er herhjemme et helt nyt varebilkoncept. Den er baseret på den lille personbil A-klasse,

som den deler den meste teknik med - bl.a. sandwichbunden, der også giver en behagelig høj siddestilling. Akselafstanden

er dog længere end A-klassen.


Bilen er bygget som en mellemklasse MPV - midt imellem de såkaldte mini-MPV''''''''er (f.eks.

Opel Zafira) og egentlige MPV''''''''er (f.eks. VW Sharan).



God siddestilling

Vaneo har samme fordel som A-klassen. Man sidder

højt - det betyder lettere indstigning og bedre udsyn. Der er en fremragende siddestilling i bilen - og sæde/rat kan

højdeindstilles. Så langture er intet problem. Det sikrer forsæderne også, der giver god støtte. Nakkestøtterne

er faste og kan indstilles så de sidder "lige bag nakken." Man skal vænne sig til at bagrudevisker-kontakten

sidder på instrumentbrættet, og ikke på viskerarmen.


Vaneo kommer kun med dieselmotorer, idet benzinmodellerne

ikke kan komme op på 2.025 kg. totalvægt, som er nødvendigt for at opnå 30 pct. beskatning. Mercedes-benz

kunne have gjort mere ud af isoleringen, for støjniveauet er vel højt for en bil i denne klasse.


Ved præsentationen

på Kreta sidste efterår var lydniveauet da også lavere - men det var dog alle modeller med bagsæderne i behold

- og et udstyrstrin højere: Ambiente i stedet for Trend.



Vælg manuelt gear

Støjen er dog værst

ved valg af automatisk gearskift frem for manuel skift. Brug manuel skift. Så undgår man at komme op i de høje omdrejninger,

hvor støjen er mest udtalt. Ved manuelle skift får man også de bedste præstationer - især i sportsskift

(i stedet for vinter-skift). Ifm. automatgearet er bilen ikke så hurtig, men motoren er ganske smidig.


Vaneo måler

4,2 meter, den har 3.000 liter varerum og en nyttelast på over 600 kg. Vi testede bilen med 500 kg. ballast, og ESP-systemet

sikrede helt sikre og entydige køreegenskaber.


Fabrikken har også udviklet en ægte varebil som lillebror til

Vito, men den kommer først senere. P.t. ombygges personbilsmodellen herhjemme.


Vaneos varerum er meget firkantet hvilket

betyder god pladsudnyttelse. Bagakslens kompakte design giver samtidig en god bredde mellem hjulkasserne.



To skydedøre

De

to skydedøre er efterhånden normal standard for klassen af mini-Van''''''''s - her var de dog lidt stramme at arbejde med.


Vaneo

har tillige valg imellem tophængslet bagdør og sidehængslede, asymmetrisk opdelte bagdøre.


Testbilen

havde tophængslet bagdør - men stroppen er ikke nok til at lukke døren. Man undgår ikke at grise hænderne

til.


I varerummet var der fire fastgørelsesøjer til fastspænding af godset. Hvor fastgørelsen til

stolene var, er der monteret en lille plade, der gør gulvet ujævnt.


Sikkerhedsmæssigt byder bilen på

elektronisk stabilitetskontrol (EPS) som standard. Systemet blev indført på A-klassen, da den var dumpet til en svensk

slalomtest - den såkaldte elg-test - i et svensk bilmagasin.


Vaneo har også fire skivebremser og bremseforstærker

(BAS), der styres af ABS-bremserne. Dertil viskerrobot med varme til viskerblade og dyser, varmeapparat med tidsindstilling, centrallåsesystem

(ikke fjernbetjent) samt el-ruder.


Vi skal også nævne de fire airbag''''''''s (passagerairbag kan kobles fra - f.eks. ifm.

barnestol), udendørs termometer, opvarmede, elbetjente vidvinkel-sidespejle, høj stoplygte, støvfilter og de

92,5 cm høje baglygter med udluftningsriller.


Når man har kørt et par meter, låser dørene -

for at holde ubudne gæster ude. Med en knap på instrumentbrættet låses de op igen.



Ikke klimaanlæg

Vi

savnede klimaanlæg - og alufælgene må man selv købe. Højre forsæde kunne ihvertfald på

testbilen ikke fældes frem for transport af lange genstande. Derimod var der masser af aflæggeplads og flere kopholdere.

Der er dog ikke lås på handskerummet.


To rum under bageste sideruder skal fremhæves - med lukkemekaniske som

en gammel patentprop. Det betyder nul vibrationer herfra.


Nævnes skal også 12 volt strømudtag ved bagsiden

af midterkonsollen - og femstrins blæser til ventilationsanlægget.


Fra A-klassen kommer som nævnt sandwich-bunden

samt dermed den særlige konstruktion, så motoren glider ned under bilen ved kollissioner.


Vaneo er en spændende

bil - ikke mindst p.g.a. sit kompakte ydre og gode pladsudnyttelse. Fabrikken har udviklet bilen på bare 40 mdr. - takket været

synergieffekten med A-klassen. Hele drivlinen kommer iøvrigt fra A-klassen - dvs. også affjedring og gearkasser.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen