Berlingske Business
17:16

Stigende pres på logistikbranchen

Dansk erhvervsliv forventer at spare sig til bedre bundlinje det kommende år, og det går primært ud over logistikleverandørerne. Det er konklusionen på Den Danske Logistikanalyse 2004, foretaget af KPMG. Analysen omfatter 97 større danske virksomheder og ni ud af ti dem forventer således at øge indtjeningen i det kommende år ved at presse prisen på logistikken.

- Mange af de virksomheder, som forventer en stor indtjeningsvækst, forventer også en markant reduktion i logistikomkostningerne. Det er med til at understrege, at virksomhederne i høj grad fokuserer på at sikre vækstmålet for bundlinjen gennem omkostningsreduktioner og optimering af forsyningskæden frem for gennem omsætningsvækst," siger Anne Elisabeth Uth, senior konsulent i KPMG.

For virksomheder med moderate vækstforventninger forventer tre fjerdedele, at der sker reduktion eller forbliver status quo i logistikomkostningerne, viser analysen. Virksomheder, der arbejder med distribution og logistik kan således forvente, at kunderne vil forhandle nye og billigere kontrakter inden længe. I forvejen er distributionspriserne under hårdt pres. Det viser sig, at danske virksomheder genforhandler 37 pct. af deres transportkontrakter hvert år, og analysen viser, at det er transportkøberne, der er vinderne ved genforhandlinger. I 63 pct. af tilfældene får den transportkøbende virksomhed en besparelse på over fem pct.

Kigger ud

Formand for eksportvognmændene i ITD, Mogens Therkelsen, har ingen problemer med at genkende situationen. Udvidelsen af EU har været stærkt medvirkende, at fragtpriser har været og stadig vil være under voldsomt pres.

- Jo mere internationaliseret transportsektoren bliver, jo mere pres kommer der på danske vognmænd. Det er specielt den høje bruttoløn til chaufførerne, der er med til at skabe et højt omkostningsniveau. Derfor ser vi en stigende interesse også hos de mindre vognmænd om at etablere sig i udlandet, siger Mogens Therkelsen, der desuden er adm. direktør for HP Therkelsen.

Hos KPMG tvivler man alligevel på, at danske virksomheder kan blive ved med at presse citronen på logistikområdet. Trods stigende fokus på pris, så skal serviceniveauet samtidig være i orden. Virksomhederne anser leveringssikkerhed som vigtigst, mens der ikke er tilsvarende fokus på effektivitet i processen. Besparelserne forventes således opnået via reduceret indkøbspris frem for en forbedret indkøbsproces.

- Man kan sætte spørgsmålstegn ved, hvor mange virksomheder, der reelt vil kunne forbedre indtjeningen gennem reducerede indkøbspriser og forbedrede leverandøraftaler. Transport- og distributionsmarkedet er presset på pris gennem de seneste år, og selvom leverandørerne kan bidrage til at effektivisere indkøb og leverancer, er der kun et beskedent besparelsespotentiale her, siger Anne Elisabeth Uth.

Hun mener, at virksomhederne forsømmer vigtigheden af at optimere sin egen forretning ved at lægge ansvaret over på leverandørerne. Der bliver fokuserer meget stramt på omkostningsreduktioner i forbindelse med leverandøraftaler.

- Virksomhederne fokuserer på de parametre, som primært er leverandørens ansvar, hvilket omfatter leveringssikkerhed og -tid, ordreinformationen, produktpris, leverandørkontakt, knowhow og innovation. De overser tilsyneladende de parametre i indkøbsprocessen, de selv kan påvirke, og hvor der er besparelser at hente, siger Anne Elisabeth Uth.

Det gælder eksempelvis lave leveringsomkostninger og procesforbedringer. Der ligger et stort uudnyttet besparelsespotentiale i procesparametrene.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen