Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand

Stenrig bilimportør supplerer Porsche med traktorer

US-CROWDS-FLOCK-TO-IOWA-STATE-FAIR-FOR-A-TASTE-OF-AGRICULTURAL-B
Foto:

Danmarks største bil­importør, Semler Gruppen, er med opkøb af en række John Deere-forretninger på rekordtid blevet landets største forhandler af landbrugsmaskiner. Koncernens nye datterselskab venter allerede næste år at runde en mia. kroner i omsætning.

Der er for alvor opbrud på det danske marked for landbrugsmaskiner.

Baggrunden er, at den stenrige danske familieejede bilkoncern Semler Gruppen uden at komme i de større mediers søgelys har kastet sig over salg af traktorer, mejetærskere og andre landbrugsmaskiner fra verdens største producent af landbrugsmaskiner, amerikanske John Deere. Det sker via opkøb af maskinforhandlere.

Målet er at gøre John Deeres landbrugsmaskiner, der er malet i en karakteristisk græsgrøn og gul farve, til en indbringende forretning for Semler-koncernen, der er landets største bilimportørvirksomhed og forhandler af biler.

»Som maskinforhandler runder vi hvert fald en milliard kroner i omsætning i 2017,« siger koncernens viceadministrerende direktør, Kim S. Rasmussen, som for et par måneder siden også blev administrerende direktør i det et år gamle datterselskab Semler Agro.

22BUSBilforhandler-Henrik-L.jpg

Semler-landbrugsvirksomheden har siden februar i år overtaget fem John Deere-forhandlere med 12 maskinforretninger over hele Danmark.

Fusioner og opkøb på stribe

Det kom som en overraskelse for mange i landbruget og maskinbranchen, da Danmarks største bilforhandler efter godkendelse fra konkurrencemyndighederne lagde ud med at købe de to maskinforhandlere Mejlby & Vilsgaard i Nordjylland og Maskincenter Sjælland.

Danmark har langt færre landmænd end tidligere, og de lokale mejerier, slagterier og grovvareforretninger er for længst fusioneret med og blevet opkøbt af store selskaber som mejeriselskabet Arla Foods, slagteriselskabet Danish Crown og grovvareselskaberne DLG og Danish Agro. De seneste årtiers struktur­udvikling i landbruget var dog, indtil Semler Agro blev stiftet og indledte sine opkøb, nærmest gået uden om maskinforhandlerne. Semler Agro har foreløbig overtaget 75 procent af forhandlerne af John Deere-landbrugsmaskiner og er blevet Danmarks største maskinhandel.

»Vores ejere, familierne Mourier, Christiansen og Nielsen, vil rigtig gerne investere i maskinbranchen, der er leverandør til landbruget. Vi investerer langsigtet, når vi går ind i det her. Hertil kommer, at gruppen gerne vil have et nyt ben. Siden 1948 har vi fokuseret på biler, og vi har som importører og detailhandlere alle Volkswagens bilmærker,« fortæller Kim S. Rasmussen.

Den viceadministrerende direktør mener, at gruppen med ham på posten som topchef i Semler Agro sender et signal om, at den mener det alvorligt med at kaste sig over salg af John Deeres maskiner.

Rekordstor omsætning

Semler Agro satser på at kunne yde hurtig service til kunderne med udgangspunkt i store forrretnings­centre. Det sker ved hjælp af montører i biler, det vil sige mobile værksteder, der bliver styret med GPS.

»Vi skal have endnu flere servicebiler ud at køre. Vi tror på, at vi kan få ensartet og løftet kundeservicen i maskinbranchen ved at bruge Semlers dna. I maskinbranchen er der behov for at hente synergier og få en struktur, så vi kommer tættere på landmændene,« siger direktør Kim S. Rasmussen.

For at fuldende Semler Agros bestræbelser på at sætte sig helt på forhandlingen af John Deere håber han på at kunne indgå et samarbejde og partnerskab med de to øvrige danske forhandlere, Søllested Maskinforretning på Lolland og Herborg Smede- & Maskinforretning med tre afdelinger i Vest- og Midtjylland.

Med cirka 208.000 indregistrerede personbiler blev 2015 året med det højeste bilsalg herhjemme nogensinde, og Semler Gruppen sad på omkring en fjerdedel af markedet.

Koncernen har gyldne dage i disse år. Fine avancer, et rekordstort bilsalg og erobring af nye markedsandele er baggrunden for, at den ene million efter den anden skæpper i kassen.

Selskabet rundede i 2015 ti milliarder kroner i omsætning. Det kom Semlers tre ejerfamilier, Christiansen, Mourier og Nielsen, til gode. De fik 140 millioner kroner i udbytte.

bilforhandler - 10_20161121151

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen