Berlingske Business

Statoilchef: Klima-mål umuligt

Det norske olieselskab Statoil i Canada giver ikke meget for G8-landenes klimamål. De er helt umulige at opnå.

Der var stor fanfare, da G8-landene under deres topmøde i Italien blev enige om, at den globale temperatur højest må stige to grader frem til 2050 sammenlignet med begyndelsen på den industrielle tidsalder. Men det statslige norske olieselskab Statoils afdeling i Canada er ikke udpræget begejstret.

Det er umuligt at nå, siger Robert Skinner, vicepræsident hos Statoil i Canada, til den canadiske avis Globe and Mail.

Avisen skrev fredag, at Statoil-chefen betegner G8's klimamål, der blandt andet skal nås ved, at G8-landene reducerer deres CO2-udslip med 80 procent, som slagord.

- Det virker slet og ret umuligt at opnå så enorm en reduktion i udslip af drivhusgasser med de værktøjer, der er tilgængelige i dagens samfund, herunder energi-effektueringsgevinster og vedvarende energi, siger Skinner til avisen. I det canadiske selskabs moderselskab, StatoilHydro i Norge, siger informationschef Kai Nielsen, at selskabet er positivt over for klimamålene.

- Vi mener, at G8-målene er opløftende. Den internationale enighed er et vigtigt skridt på vejen mod København, siger han og tilføjer, at selskabet ikke kan tage ansvaret for, hvad Statoils vicepræsident i Canada siger.

- Skinner repræsenterer ikke StatoilHydro. Dette er hans egen holdning, siger informationschefen.

/ritzau/NTB

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen