Berlingske Business
15:55Lego-konkurrent falder tungt på skuffende salgsprognose

Stærkt Volvo-udspil

Det er svært at køre lige så økonomisk med manuel gearskift som med Volvos nye I-shift automatgearkasse,

som flere og flere vognmænd er faldet for. Undtagelsen skulle være meget drevne chauffører - men selv de kan blive

trætte og uinspirerede bag rattet. Det blev teknikken aldrig.



Skiftet er beregnet til biler op til 44 tons.



Derover

må man indtil videre vælge Geartronic.



I-shiftet, der kan sammenligned med personbilers sekventielle gearkasser så

som Porsches Tiptronic, kan også køres manuelt ved at vippe med gearvælgeren. Der er ingen koblingspedal.



Fordelen

er - foruden den lettere betjening af bilen - den lavere nyttelast.



Et manuelt gearskift vejer ca. 70 kg mindre end I-shift.





I Tyskland køber i dag 80 pct. af FH-kunderne I-shift som gearskift - totalt for Europa ligger tallet omkring 25 pct.

Herhjemme - oplyser informationschef Henrik Kyst fra Volvo - vælges I-shift af mere end 30 pct. af kunderne.











ESP

er standard

Generelt bliver man hurtigt dus med Volvos nye FH-serie. Bilen er utrolig letkørt - og stabil på vejen.



Alligevel

har Volvo som første lastbilsproducent valgt at lade FH have elektronisk stabilitets program (ESP), der arbejder i kombination

med sensorerne i ABS-systemet. ESP sikrer bedre kontrol over bilen i farlige situationer så som ved udskridning og undvigemanøvrer.



Vi

har her testet den nye FH med 460 HK-motor. Den opgraderede motor har et drejningsmoment på 2.200 Nm. mellem 1.100 og 1.450

omdrejninger - hvor momentkurven holder sig konstant længere end tidligere. Det betyder bedre brændstoføkonomi

og bedre miljø.



Vi kørte i alt 167,7 km på testen og brugte 52,6 liter i de 2,18 timer, den varede. Gennemsnitshastigheden

lå på 72,5 km/t. Turen gik fra København til Borse ved Præstø og retur. Og den momentstærke

460 hestes motor var ikke mærket synderligt af bakkerne på den gamle A2-landevej.



Testchaufføren fra Volvo

havde på sin rejse fra Göteborg til København opnået et gennemsnit på 3,4 km/l, men han kender selvfølgelig

også bilen bedre.

Øget sikkerhed

Kun førerhusets inderste metaldele er genbrugt fra forgængeren.

Resten er nyt - instrumentbræt, sæder og frontparti. Bl.a. er der buet instrumentbræt, hvor fartskriveren efter

nyeste udvikling er flyttet væk fra speedometret - op i konsollen over forruden. Det giver mulighed for bedre design af instrumenteringen

- det før mindre omfangsrige display flyttet ind i instrumentgruppen - og her kan man læse alle informationer om bilen,

gear, motorbremse osv.



Takket være indstilleligt rat og førersæde får man en optimal kørestilling.





Ved ind- og udstigning vippes det nydesignede rat op i lodret stilling.



I kabinen er der også kommet nye og større

skabe, bedre køjer, nye paneler og større mulighed for aflæggeplads - bl.a. 300 liter over køjerne.



Blandt

standardudstyret skal også nævnes røgalarm, indbygget telefon og integreret s-sele i sæderyggen.



Udsynet

er forbedret gennem større spejle med ekstra vidvinkelspejl. I den forbindelse skal vi nævne de nye firkantede forlygter

med mulighed for valg af de kraftige Xenon-gasudledningspærer.



Udsynet er forbedret gennem større spejle med ekstra

vidvinkelspejl.



Sikkerheden omfatter også skivebremser og ABS. På servicesiden kan man nu vente med at dukke op på

vær

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen